Ο ΆΓΙΟΣ ΤΕΣΛΑ! Ποιοι και Γιατί Επιμένουν στην Αγιοποίηση του Τέσλα;

Ο ΆΓΙΟΣ ΤΕΣΛΑ!

Ποιοι και Γιατί Επιμένουν στην Αγιοποίηση του Νίκολα Τέσλα;

Agios Tesla Anoigma Megali Fotos

Γράφει ο Γιώργος Στάμκος

 

Στις 7 Ιουνίου του 2012 η οργάνωση Tesla Science Foundation της Φιλαδέλφειας (ΗΠΑ), που αποτελείται κυρίως από Σέρβοαμερικανούς, έστειλε μια επιστολή στη Σύνοδο της Σερβικής Ορθόδοξης Εκκλησίας και στον Πατριάρχη Ειρηναίο, στην οποία πρότεινε την ανακήρυξη του Νίκολα Τέσλα (1856-1943) σε ορθόδοξο Άγιο! Η επιστολή αυτή, που υποστήριζε πως ο Τέσλα ήταν ένα Άγιο Πνεύμα που ανακάλυψε από νωρίς τον Θεό, υπογράφηκε από εκατοντάδες οπαδούς του Τέσλα, και όχι μόνον Σέρβους και ορθόδοξους. Υποστηρίχτηκε από διάφορε ομάδες Τεσλιανών από τη Βραζιλία και τον Καναδά, μέχρι τη Γαλλία και την Αυστραλία και φυσικά από τους περισσότερους Σέρβους. Είναι γνωστή άλλωστε η λατρεία που έχουν για τον Τέσλα και το έργο του, εκατομμύρια άνθρωποι σε όλο τον κόσμο, ειδικά νέοι, που δεν θα έφεραν αντίρρηση στην ενδεχόμενη αγιοποίησή του. Μπορείτε όμως να φανταστείτε τον Τέσλα ορθόδοξο άγιο με τις εικόνες του να κοσμούν σέρβικες ορθόδοξες εκκλησίες; Κάτι δεν πάει καλά στην όλη ιστορία…

tesla-going-to-be-a-saint

Οι μεταφυσικές πεποιθήσεις του Τέσλα

Όσο κι αν η Σέρβικη Ορθόδοξη Εκκλησία επιθυμεί να εμπλουτίσει το οπλοστάσιο των αγίων της με το όνομα του Τέσλα, ο ίδιος ο επιστήμονας και εφευρέτης –παρότι τέκνο ορθόδοξου ιερέα– στην πραγματικότητα ήταν ένας φυσιολάτρης που πίστευε στη συμπαντική ενέργεια και έρεπε περισσότερο, φιλοσοφικά και πνευματικά, προς τον Βουδισμό. Όταν ήταν ακόμη μαθητής και ο πατέρας του Μιλούτιν τον πίεζε για να τον στείλει σε ιερατική σχολή για να γίνει κι εκείνος ιερέας, ο Τέσλα αρρώστησε βαριά κι έγινε καλά μόνον όταν ο πατέρας του υποσχέθηκε να σπουδάσει ότι ήθελε. Όταν μεγάλωσε κι εξελίχθηκε πνευματικά ο Τέσλα απέκτησε μια δική του κοσμοθεωρία για τη ζωή, το θάνατο και τη δομή του σύμπαντος, που απείχε πολύ την κοσμοθεωρία που ασπάζεται το ορθόδοξο ιερατείο. Όποιος μελετήσει τις ιδέες και απόψεις του Τέσλα για τη Μεταφυσική, θα παρατηρήσει την αντίθεση τους με τον ορθόδοξο χριστιανισμό και τις μονοθεϊστικές θρησκείες. Στα τελευταία χρόνια της ζωής του ο Τέσλα έδωσε μια συνέντευξη που αφορούσε το ζήτημα της θρησκείας και στην οποία δήλωσε ανοιχτά πως πίστευε σ’ έναν θεό που δεν περιγράφεται από τις θρησκείες αλλά είναι πιο κοντά στον Βουδισμό. Είναι γνωστό άλλωστε πως ο Τέσλα μελετούσε βιβλία σχετικά με Γιόγκα και Βουδισμό, όπως μας πληροφορούν και οι πρώτοι βιογράφοι του. Εξάλλου ο Τέσλα πίστευε κατά μία έννοια στη «μετά θάνατον ζωή» και όχι στο χριστιανικό Παράδεισο και Κόλαση. Ήταν πεπεισμένος ότι κανένας άνθρωπος και κανένα ζωντανό πλάσμα που πέθανε δεν έφευγε για πάντα –πράγμα που σόκαρε πολλούς. Πίστευε πως τα σώματα των ανθρώπων είναι μόνο δέκτες και όχι οι φορείς της ζωής, η οποία κι εκπέμπεται από μια συμπαντική πηγή. Ο Τέσλα υποστήριζε έμμεσα την ιδέα της μετενσάρκωσης, κάτι που τον έφερνε ακόμη πλησιέστερα προς τον Βουδισμό, που δεν είναι θρησκεία αλλά φιλοσοφία και στάση ζωής. Τέλος ο Τέσλα πίστευε στα πολυσύμπαντα, στα εναλλακτικά σύμπαντα και στην απειρότητα του χώρου και του χρόνου, κάτι που κάθε άλλο παρά ορθόδοξες αντιλήψεις θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν.
Γιατί λοιπόν ορισμένοι επιμένουν να τον εντάξουν στη σέρβικη ορθόδοξη αγιολογία; Οι λόγοι είναι προφανείς. Ο Τέσλα είναι ο πιο γνωστός, ο πιο σεβαστός κι ο πιο αξιόλογος Σέρβος, που χαίρει παγκόσμιας εκτίμησης. Σε παγκόσμια εμβέλεια ξεπερνά κατά πολύ ακόμη και τον Άγιο Σάββα, τον «πατέρα» της σέρβικης ορθοδοξίας και έθνους. Σχεδόν οι πάντες γνωρίζουν πως χωρίς το σύστημα του εναλλασσόμενου ρεύματος και τους επαγωγικούς κινητήρες του Τέσλα, ο ηλεκτρισμός δε θα είχε νικήσει το σκοτάδι και δε θα λειτουργούσαν όλες οι ηλεκτρικές μας συσκευές. Δε θα είχαμε ραδιόφωνα και πλυντήρια, τηλεκοντρόλ και υπολογιστές. Και όλα αυτά οφείλονται στον Τέσλα, τον οποίο διεκδικούν η Σερβική εκκλησία αλλά και οι Σέρβοι εθνικιστές. Όμως ο ίδιος, που γεννήθηκε στη Σμίλιαν της σημερινής Κροατίας (άνηκε τότε στην Aυστρο-ουγγαρία), αγαπούσε εξίσου Σέρβους και Κροάτες, όσο ζούσε στην Αμερική ταξίδεψε λίγες φορές στο Βελιγράδι και όταν πέθανε τον σκέπασαν με την αμερικανική και τη σερβική σημαία. Ο Τέσλα ήταν ένας πολίτης του κόσμου, ένας Πανάνθρωπος, που δεν μπορούσε ποτέ να περιοριστεί σε στενά εθνικά πλαίσια. Κι όμως κάποιοι Σέρβοι εθνικιστές επιμένουν σήμερα όχι μόνον να τον αγιοποιήσουν, αλλά και να πάρουν πραξικοπηματικά την τέφρα του που βρίσκεται στο Μουσείο Τέσλα στο Βελιγράδι και να τη θάψουν με ορθόδοξη τελετή σε τάφο στο προαύλιο του ναού του Αγίου Σάββα!

 

-tesla-going-to-be-a-saint10

«Άγιος Τέσλα» Vs Άγιος Σάββας

Η πρωτοβουλία αυτής της 3ης ταφής του Τέσλα (η 1η έγινε όταν πέθανε το 1943 και θάφτηκε στη Νέα Υόρκη και η 2η όταν τα υπολείμματά του αποτεφρώθηκαν και μεταφέρθηκαν στο Βελιγράδι) ανήκει στη θρησκευτική οργάνωση «Άγιος Σάββας» και στον πρόεδρό της κύριο Ζούπαν, που ζήτησε η τεφροδόχος του Τέσλα να ταφεί με επίσημη θρησκευτική τελετή στο χώμα, ώστε μετά θάνατον ο Τέσλα να γίνει… κανονικός ορθόδοξος! Απαντώντας σ’ αυτή τη νέα έξαρση Σερβοορθόδοξου εθνικισμού σε βάρος του Τεσλα ο Δρ. Βέλιμιρ Αμπράμοβιτς, καθηγητής φιλοσοφίας και επί πολλά χρόνια πρόεδρος της οργάνωσης Τesliana (συνέντευξη του φιλοξενήθηκε και στο Strange), απάντησε σε άρθρο του στην εφημερίδα Politika του Βελιγραδίου (8 Δεκεμβρίου του 2011): «Το Μουσείο Νίκολα Τέσλα είναι πιο γνωστό και σεβαστό παγκοσμίως από το Εθνικό Μουσείο της Σερβίας, ακόμη κι από το ναό του Αγίου Σάββα που είναι ένα άσχημο εκλεκτικιστικό κτίσμα, με αρνητική ενέργεια… Δεν χρειάζεται μια τρίτη –θρησκευτική– κηδεία του Τέσλα, ο οποίος είπε χαρακτηριστικά: ‘Πιστεύω σ’ έναν Θεό που δεν περιγράφεται στις υπάρχουσες θρησκείες’. Η μεταγενέστερη κηδεία του συμπαντικού συμπατριώτη μας Τέσλα, στον περίβολο του ναού του Αγίου Σάββα, είναι πολύ λανθασμένη ιδέα, τυπική για τις καταστάσεις της στενής ιστορικής συνείδησης… Η ιδέα του Τέσλα για την επιστήμη του μέλλοντος είναι κάτι το ανώτερο και δεν μπορεί να υποταχθεί σε κάτι το κατώτερο, όπως αυτό που υποστηρίζετε το οποίο και βρίσκεται ακόμη στο Μεσαίωνα. Παρόμοια πρόταση είχε και ο πρόεδρος της Σερβίας Μπόρις Τάντιτς που ξαφνικά είχε τη φαεινή ιδέα να κτιστεί ένας Πύργος του Τέσλα στη Σλάβια, στο Νέο Βελιγράδι… Το Σύμπαν είναι ένα αυτορυθμιζόμενο σύστημα, την πραγματική καταγωγή του οποίου δε γνωρίζουμε, αλλά γνωρίζουμε ότι στα Μαθηματικά στη Λογική, στη Φυσική, στην Επιστημολογία, στη Θρησκεία και στον Στρατό, όπως και παντού, οι οντότητες του ανώτερου τάγματος ορίζουν τις οντότητες του κατώτερου τάγματος.
Ο ‘Άγιος Τέσλα’, με την έννοια της δικής του πανανθρώπινης αποστολής είναι πολύ πιο ανώτερος από τον Άγιο Σάββα. Ο Τέσλα με τη δική του επιστήμη του μέλλοντος, έχει εκ των προτέρων σώσει όλο τον πλανήτη. Γνωρίζουμε πολύ καλά πως ο Άγιος Σάββας στην Κίνα, στην Βολιβία, στο Μπαγκλαντές κ.α. είναι παντελώς άγνωστος. Αντίθετα αν κάποιος δεν ξέρει για τον Τέσλα, τότε μπορείτε να του κλείσετε το φως, να του πάρετε το τηλεκοντρόλ, να κλείσετε τους δορυφόρους κ.α. και τότε αμέσως θα καταλάβει ποια ήταν η συνεισφορά του Τέσλα στον κόσμο. Όσο γι’ αυτούς τους Σέρβους ορθόδοξους που παραπονιούνται γιατί η τέφρα του Τέσλα βρίσκεται στο Μουσείο, τους λέω πως κανονικά ο Τέσλα πρέπει να έχει τον δικό του ναό… Επίσης να ρωτήσω: από πότε είναι ‘ορθόδοξη κηδεία’ να θάβεις τις στάχτες ενός νεκρού; Δε είναι αρκετά βαθύς ο ιστορικός πυθμένας στον οποίο βρισκόμαστε κι εσείς προτείνετε να κατέβουμε ακόμη πιο κάτω, να σκάψουμε κι άλλη τρύπα και να δείξουμε σ’ όλο τον κόσμο πως ιδέα δεν έχουμε ποιος ήταν ο Νίκολα Τέσλα και ποια ήταν η δική του πνευματικότητα, η επιστημονική κληρονομιά και τι σημαίνουν όλα αυτά τα πράγματα για το πέρασμα από την πληροφοριακή στην πραγματικά επιστημονική εποχή, που είναι και το επόμενο εξελικτικό στάδιο του ανθρώπου στον πλανήτη Γη».

Σημείωση: Περισσότερα για τον «πόλεμο» που έχει ξεσπάσει στη Σερβία για την αγιοποίοηση του Τέσλα και το θάψιμο ή όχι τη; Τέφρας του από την Τεφροδόχο του που βρίσκεται στο Μουσείο Νίκολα Τέσλα στο προαύλιο του Ναού του Αγίου Σάββα μπορείτε να διαβάσετε σε σχετικό άρθρο της Μίλιτσας Κοσάνοβιτς στο νέο ανανεωμένο τεύχος του Strange No 147 (Ιούνιος-Ιούλιος 2014)

teslaplate-advertising1

Advertisements

One thought on “Ο ΆΓΙΟΣ ΤΕΣΛΑ! Ποιοι και Γιατί Επιμένουν στην Αγιοποίηση του Τέσλα;

  1. Παράθεμα: ΣΗΜΑΝΤΙΚΑ ΣΗΜΕΙΑ ΠΕΡΙ ΤΗΣ ΠΡΟΣΔΟΚΟΥΜΕΝΗΣ ΑΓΙΟΚΑΤΑΤΑΞΕΩΣ ΤΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΥ ΤΕΣΛΑ – Θεανθρωπολόγιον

Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα.