Ανθρωπιά και Yποκρισία

Ανθρωπιά και Yποκρισία

Τις μέρες που τα μηνύματα φιλανθρωπίας και ευαισθησίας βρίσκουν το κατάλληλο βήμα για να ακουσθούν, τις μέρες που η ακρίβεια στην αγορά χτυπά κόκκινο, τις μέρες που οι δυσμενείς προβλέψεις και η αβεβαιότητα του μέλλοντος γίνεται όλο και πιο αισθητή, τις μέρες αυτές σχεδόν 3.900.000 Έλληνες βρίσκονται πλέον κάτωαπό τοόριο της φτώχειαςμη έχοντας να καταναλώσουν για τα βασικά αγαθά της καθημερινότητας.

Γράφει o Μπάμπης Ιμβρίδης

zit 3

Τις μέρες αυτές βλέπουμε τοιχοκολλημένες ανακοινώσεις σε φορείς – κυρίως της τοπικής αυτοδιοίκησης, που μας καλούν να συνεισφέρουμε για τους φτωχούς και έχοντες ανάγκη συνανθρώπους μας. Το ίδιο θα ακούσουμε να ανακοινώνουν από τον άμβωνα οι χριστοί πατέρες της εκκλησίας μετά την περιφορά του δίσκου πολλών στροφών. Το επιβάλει το θείο «μήνυμα» των ημερών. Το ξεκίνημα της χριστουγεννιάτικης ατμόσφαιρας δίνουν – όπως κάθε χρόνο – οι εκατοντάδες ζητιάνοι που κατακλύζουν το κέντρο της πόλης, σε κάθε γωνιά, σταυροδρόμι, και πεζοδρόμιο θα ακούμε ικεσίες για ελεημοσύνη, έτσι θα συμβάλλουν με τον τρόπο τους στη δημιουργία της μαγικής χριστουγεννιάτικης ατμόσφαιρας. Η τηλεόραση ολημερίς και ολονυχτίς μέσα από τα φιλάνθρωπα κανάλια της θα μας εισαγάγει με τον δικό της τρόπο στην ατμόσφαιρα των ημερών. Άποροι, φτωχοί, απελπισμένοι, άστεγοι συνάνθρωποί μας γίνονται για μια ακόμη φορά θύματα-θέματα για να εκτεθούν πανελλαδικά δείχνοντάς μας την κοινωνική και την κρατική αναλγησία ενώ ευαίσθητοι τηλεδημοσιογράφοι ξεφωνίζουν αγανακτισμένοι για την κατάντια μας. Οι έμποροι ελπίζουν σε μεγαλύτερο τζίρο, τα ταχυδρομεία σε πολλές κάρτες, οι κινητές τηλεφωνίες σε περισσότερα μηνύματα, οι φτωχοί σε περισσότερη ελεημοσύνη, οι εκκλησίες στους πιστούς και κάποιοι μισθωτοί τον 13ο μισθό. Αυτές τις «γιορτινές μέρες» θα ακούσουμε πολλά και χαρμόσυνα κάλαντα, ευχολόγια καθώς και χιλιοειπωμένα από διάφορους ηγέτες μηνύματα, όμοια με αυτά που ακουστήκαν πέρσι και πρόπερσι. Μηνύματα ηγετών όλων των ιδεολογικοπολιτικών αποχρώσεων, καθώς και θρησκευτικών ηγετών, σχεδόν ίδια, λες και είναι μαγνητοφωνημένα. Τα λαμπερά λαμπιόνια, οι πλαστικές γιρλάντες, τα ηχητικά κ-ακούσματα, και όλο το καλοστημένο καρακιτσαριό σε όλο του το μεγαλείο στα μπαλκόνια και τις βεράντες, θα μας θυμίζει την αντιδιαστολή με την φτώχεια, την ανέχεια, την απελπισία, όχι μόνο στην γειτονιά μας αλλά σε όλα τα μήκη και τα πλάτη της Γης. Τα Χριστούγεννα αποτελούν την υπερβολή της ανθρώπινης υπερκατανάλωσης, της καπιταλιστικής παραγωγής, τη χαρά των υλικών αγαθών και του εμπορίου Ας μη μας παρασύρει το λεγόμενο «πνεύμα των Χριστουγέννων», είναι ένα πνεύμα καταναλωτικό, σπάταλο που μόνο το εμπόριο εξυπηρετεί, ενώ εμάς μας φορτώνει με σκοτούρες και χρηματορραγία.

Zit 2

Υπερκαταναλωτικό εορταστικό πνεύμα

.

Το δήθεν ευχάριστο κλίμα των Χριστουγέννων, το οποίο δημιουργείται μέσω των διαφημίσεων και των καταναλωτικών προτύπων είναι μια επικίνδυνη αυταπάτη. Βρίσκει πρόσφορο έδαφος στην κοινωνική αποξένωση και την μελαγχολία που αισθάνονται πολλοί άνθρωποι εξαιτίας του αστικού πολιτισμού. Αυτό μας ωθεί στην ανάγκη για κατανάλωση, ώστε να συμπληρώσουμε το εσωτερικό μας κενό βρίσκοντας υποκατάστατα για τη χαμένη μας ευτυχία την ίδια στιγμή που οι εμπορευματικές αξίες ενισχύουν την ύπαρξη των κοινωνικών τάξεων. Όλοι μας, από πολύ μικρή ηλικία εκπαιδευόμαστε να εκφράζουμε ευχαρίστηση, επιδοκιμασία και άλλα αισθήματά μας καταναλώνοντας. Αυτό το χριστουγεννιάτικο / καταναλωτικό πνεύμα προβάλλει και τον δικό του τρόπο αντιμετώπισης των σύγχρονων προβλημάτων. Αν, δώσουμε πέντε ευρώ σε έναν άστεγο, επειδή θα μας «αγγίξει» το «πνεύμα των Χριστουγέννων», θα αισθανθούμε ότι επιτελέσαμε το καθήκον μας. Αυτός ο τρόπος όμως είναι υποκριτικός, λάθος και επικίνδυνος. Υποκριτικός επειδή το μόνο που καταφέρνουμε με τέτοιου είδους χριστουγεννιάτικη ελεημοσύνη είναι να αγοράζουμε φαγητό για μια μέρα στον άστεγο που θα κοιμάται στο ίδιο πεζοδρόμιο και την επόμενη μέρα, όπως έκανε και όλο τον υπόλοιπο χρόνο που εμείς περνώντας καθημερινά μπροστά του δεν του δίναμε σημασία. Τα λεφτά αυτά, το μόνο που θα καταφέρουν είναι να αγοράσουν λίγο εφησυχασμό, να εξαγοράσουν τη συνείδησή μας. Δεν λύνουμε προβλήματα με αυτό τον τρόπο, μιας και δεν αντιμετωπίζουμε έτσι τις δομές τους. Είναι επίσης επικίνδυνος τρόπος, επειδή προωθεί έναν τρόπο σκέψης που υποστηρίζει ότι μπορεί να σώσουμε τον πλανήτη με το να καταναλώνουμε. Πρέπει να καταναλώνουμε βέβαια τα «σωστά» προϊόντα, αυτά που υπόσχονται ότι ένα μερίδιο από τα κέρδη τους θα πάνε για την καταπολέμηση ενός προβλήματος που οι εμπνευστές τους έκριναν σημαντικό. Θεσμός έχει γίνει πλέον η ανταλλαγή ευχών στη διάρκεια των εορτών των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς μέσω γραπτών μηνυμάτων SMS, ενώ κάθε χρόνο όλο και περισσότεροι είναι αυτοί που επιλέγουν το κινητό τους τηλέφωνο, για να επικοινωνήσουν με τα αγαπημένα τους πρόσωπα. Υπενθυμίζεται πως οι εταιρείες τηλεπικοινωνίας διαφημίζουν πως μέρος των εσόδων τους από τα γραπτά μηνύματα θα διατίθεται σε ανθρωπιστικές και μη κερδοσκοπικές οργανώσεις. Η θρησκεία έχει έσοδα δισεκατομμυρίων, αλλά πάντοτε χρειάζεται λίγα ακόμα για να επιτελέσει το φιλανθρωπικό της έργο. Αν όλα όσα ζούμε αυτές τις ημέρες δεν γίνονται για το θεαθήναι και δεν υποκρύπτουν υποκρισία, τότε πρέπει η εκστρατεία ανθρωπιάς και αλληλεγγύης να είναι διαρκής και για τα εκατομμύρια συνανθρώπων μας που βρίσκονται σε διαρκή φτώχεια.

Zitian 1

Όλα τα χριστιανικά έθιμα των Χριστουγέννων, από τα κάλαντα, τα δένδρα, έως τις φαντασμαγορικές διακοσμήσεις, έχουν τις ρίζες τους σε παγανιστικές ιδέες και πρακτικές. Αυτά τα έθιμα γρήγορα αφομοιώθηκαν ως προϊόντα λογικής, επιστήμης, επιχειρηματικότητας παγκοσμιότητας και εγωισμού, δηλαδή το απόσταγμα της ευτυχίας. Το τραγικό της ιστορίας είναι ότι η πνευματική ελίτ τυπικά προσπάθησε να αντικαταστήσει την ευτυχία με την ενοχή, επιμένοντας στο πνευματικό μήνυμα των Χριστουγέννων, που είναι καθαρά θρησκευτικό και πρεσβεύει την αυτοθυσία, και τη βοήθεια προς τους ασθενέστερους. Αλλά η πνευματικότητα ξεκινά πάντα από την αναγνώριση της πραγματικότητας. Η ζωή απαιτεί λογική, εγωισμό και…καπιταλισμό. Αυτό είναι τελικά το μήνυμα που μεταδίδει η γιορτή των Χριστουγέννων. Είναι καιρός να βγει ο Χριστός από τη φιέστα αυτή και να μετατραπούν τα Χριστούγεννα σε παγκόσμια εμπορική γιορτή χωρίς ενοχές.

 

Advertisements