ΓΟΥΙΛΛΙΑΜ ΜΠΑΡΟΟΥΖ (1914-1997)

ΓΟΥΙΛΛΙΑΜ ΜΠΑΡΟΟΥΖ (1914-1997)

Ο ΑΜΦΙΣΒΗΤΙΑΣ ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ

 

Γράφει ο Γιώργος Στάμκος (stamkos@post.com)

Συγγραφέας, στοχαστής, αιρετικός, αναρχικός, μπήτνικ, ναρκομανής, ομοφυλόφιλος…  Γεννήθηκε σ’ ένα γερό, τρίπατο τούβλινο σπίτι στο Σεντ Λούις του Μιζούρι στις 15 Φεβρουαρίου του 1914.  Οι γονείς του ήταν ευκατάστατοι, αλλά συντηρητικοί. Σπούδασε φιλολογία και ανθρωπολογία στο Χάρβαρντ και παρακολούθησε σεμινάρια ιατρικής στη Βιέννη. Έζησε μποέμικα στην Ευρώπη του Μεσοπολέμου. Επέστρεψε στην Αμερική, όπου παρακολούθησε σεμινάρια εθνολογίας και αρχαιολογίας. Ασχολήθηκε με μια σειρά από αλλόκοτα επιτηδεύματα, όπως ιδιωτικός ντετέκτιβ, μπάρμαν και απολυμαντής.

Στη διάρκεια του Β’ Π. Πολέμου ήρθε σ’ επαφή με τον Άλεν Γκίνσμπεργκ και τον Ζακ Κέρουακ, με τους οποίους συνδέθηκε με εφ όρου ζωής φιλία.  Ο ίδιος δεν δεχόταν ότι άνηκε στους μπήτνικ. Σχετίστηκε με τη Τζόαν Α. Βάλμερ, με την οποία παντρεύτηκε κι απέκτησε έναν γιο.  Πυροβόλησε και σκότωσε τη Τζόαν «κατά λάθος», προσπαθώντας αποτυχημένα να μιμηθεί το νούμερο του Γουλιελμου Τέλου…

Μ’ ένα «επίδομα» από τους γονείς του, της τάξεως των 50 δολαρίων το μήνα, περιπλανήθηκε σε διάφορους τόπους και πόλεις (Μέξικο Σίτυ, Παρίσι, Ταγγέρη). Στην Ταγγέρη του Μαρόκου πέρασε περιπετειώδεις νύχτες και παραδόθηκε στα ναρκωτικά και στον ομοφυλόφιλο έρωτα. Έγραφε υπό την επήρεια ηρωίνης και άλλων ναρκωτικών ουσιών και έστελνε τα κείμενα του στην Αμερική. Έκανε πολλές προσπάθειες απεξάρτησης και τελικά κατάφερε να «καθαρίσει» από την ηρωίνη.

Χαρτογράφησε με λέξεις-κλειδιά διάφορες ατμόσφαιρες, καταστάσεις και γεωγραφίες. Το 1959 δημοσιεύτηκε στο Παρίσι το μοναδικό NakedLunch. Συνέθεσε πάνω από 30 βιβλία πάντα με τη μέθοδο του Cut-up και του Fold-in. Από αυτά ξεχωρίζουν τα Junkie, Νόβα Εξπρές, Άγρια Αγόρια, Απολυμαντής, BladeRunner, Πόλεις της Κόκκινης Νύχτας, Ο Τόπος των Νεκρών Δρόμων, Δυτικές Χώρες. Δημιούργησε ένα ολόκληρο λογοτεχνικό ρεύμα βασισμένο στην τεχνική του Cut-up. Τα τελευταία χρόνια ήταν ένας αεικίνητος καυστικός διανοητής. Αναχώρησε από τον κόσμο μας στις 3 Αυγούστου του 1997: «Όλοι οι Συγγραφείς είναι Νεκροί και Όλα τα Γραπτά, Μεταθανάτια».

ΕΓΡΑΨΕ

«Είμαι ένα όργανο καταγραφής… ένας χαρτογράφος, ένας εξερευνητής των περιοχών της ψυχής, για να χρησιμοποιήσω τη φράση του κ. Αλεξάντερ Τρόκκι, ένας κοσμοναύτης του εσωτερικού διαστήματος, και δεν βλέπω το λόγο να εξερευνήσω περιοχές που ήδη έχουν μελετηθεί και καταγραφεί επαρκώς… Δεν προτίθεμαι να πλασάρω ‘’υπόθεση’’, ‘’πλοκή’’, ‘’συνεχή ροή κειμένου’’… Δεν ήρθα για να διασκεδάσω τον κόσμο».

«Παγκόσμια νάρκωση από τα εβδομαδιαία περιοδικά, πάντα τυπωμένα με ημερομηνία επόμενης βδομάδας. Έχετε παρατηρήσει πως το να σε βάλουν εξώφυλλο στο ΤΙΜΕ είναι σα να σε φιλάει ο Θάνατος;»

«Πέρασα αρκετά και πόνεσα πολύ για να χαρτογραφήσω αυτό το δίκτυο των βόθρων που βρίσκεται δύο βήματα πριν το θάνατο…».

«Όλα σχεδόν τα γραπτά μου είναι συνομιλίες με τον εαυτό μου. Πράγματα που συζητάμε οι δυο μας τετ-α-τετ… ‘’Μα εσείς είστε εγώ!’’».

«Γιατί όμως στρατολογούν πάντοτε άτομα ηλίθια και μισαλλόδοξα ή διανοητικώς καθυστερημένα και ψυχικώς άρρωστα; Μα προφανώς επειδή αναζητούν κορόιδα και σκλάβους κι όχι έξυπνους υποστηρικτές. Στην πραγματικότητα ο ακριβής σκοπός τους είναι να εκμηδενίσουν την ανθρώπινη νοημοσύνη, να θολώσουν την ανθρώπινη συνείδηση και ν’ αποκλείσουν τ’ ανθρώπινα όντα από το διάστημα. Εγκαθιδρύουν ένα πρόγραμμα εξολόθρευσης. Κι όποιος έχει επαρκή αντίληψη ώστε να υποπτευθεί την ύπαρξη τους, αποτελεί αυτομάτως πρωταρχικό στόχο τους».

«Αυτός ο πόλεμος γίνεται μέχρι τελικής πτώσης- Αλλάξτε γλωσσικά – Σπάστε τις γραμμές των λέξεων -Ταρακουνήστε τους τεμπέληδες – Δονήστε τους τουρίστες – Ελευθερώστε τις εισόδους – Η φωτογραφία γκρεμίζεται – Σπάστε τις πόρτες και μπείτε στο γκρίζο δωμάτιο – Καλούμε τους παρτιζάνους όλων των εθνών – Πύργοι ανοίξτε πυρ -».

«Θεωρώ την αθανασία ως το μοναδικό σκοπό για τον οποίο αξίζει κάποιος να παλεύει: αθανασία στο Διάστημα. Ο άνθρωπος είναι ένα τεχνούργημα που κατασκευάστηκε με στόχο το ταξίδι στο Διάστημα. Δεν έχει σχεδιαστεί να παραμείνει στην τωρινή του κατάσταση, όπως και ο γυρίνος δεν έχει σχεδιαστεί για να μείνει γυρίνος. Όμως ο άνθρωπος βρίσκεται σε κατάσταση πρόσκαιρης διακοπής της εξέλιξής του.
Χρόνος είναι αυτό που τελειώνει, ο δε Άνθρωπος βρίσκεται στο Χρόνο.
Η μετάβαση από το Χρόνο στο Διάστημα είναι εξίσου δραστική με την εξελικτική μετάβαση από το νερό στη ξηρά… Η αθανασία είναι κάτι για το οποίο πρέπει να δουλέψεις και να πολεμήσεις… Ο Γέρος του Βουνού ανακάλυψε πως η αθανασία είναι εφικτή στο Διάστημα, που δεν είναι παρά οι Δυτικές Χώρες της Αιγυπτιακής Βίβλου των Νεκρών.
Οι Δυτικές Χώρες είναι υπαρκτός τόπος, Υφίσταται, και τον φτιάξαμε εμείς, με το μυαλό και τα χέρια μας. Εμείς πληρώσαμε για αυτόν, με το αίμα μας και με τη ζωή μας. Είναι δικός μας, και θα τον πάρουμε πίσω.»
(Ουίλιαμ Μπάροουζ, The Final Academy: Statements of a Kind)

«Ο Κήπος της Εδέμ ήταν διαστημικός σταθμός, απ’ όπου εκτοπιστήκαμε στην επιφάνεια του πλανήτη και ζούμε με τον ιδρώτα των θνητών φρυδιών μας σε μια διαρκώς χαμένη μάχη με τη βαρύτητα. Ποιος όμως μας εκτόπισε; Ένας Θεός καθίκι, που αποκαλεί τον εαυτό του Γιεχωβά ή όπως αλλιώς…».

«Η γλώσσα είναι ένας ιός από το διάστημα».

Advertisements