ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΧΑΤΖΗΣΤΕΦΑΝΟΥ

  ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΧΑΤΖΗΣΤΕΦΑΝΟΥ

Περιθωριακός, ασυμβίβαστος, ανυπότακτος…

 

 

 

Συνέντευξη στον Γιώργο Στάμκο

 

 

 

Ποιος είναι ο Παναγιώτης Χατζηστεφάνου; Πως θα χαρακτήριζες τον εαυτό σου πέρα από συμβατικές ετικέτες (καλλιτέχνης, συγγραφέας, δημοσιογράφος κ.α.);

Είμαι καλλιτέχνης, ανέκαθεν ήμουν. Και η ιδιότητα του καλλιτέχνη, όπως την εννοώ εγώ –περιθωριακός, ασυμβίβαστος, ανυπότακτος– δεν μπορεί ποτέ να είναι μια συμβατική ετικέτα, αλλά μια επιλογή ζωής με τόσο μεγάλο κόστος που ελάχιστοι πια την αποτολμούν. Το ότι οι διάφορες δραστηριότητες μου προκαλούν βραχυκύκλωμα στους ταξινομητές είναι ακόμα μια ένδειξη της αποσπασματικής και ακρωτηριασμένης θέσης που επιφυλάσσει για τον καθένα μας ο σύγχρονος καπιταλισμός.

 

Σ’ έχουν χαρακτηρίσει «τρομοκράτη των τηλεορασάνθρωπων», απαράδεκτα εκκεντρικό και «ημιπαράφρονα με τη μπούρκα». Τι έχεις να πεις γι’ αυτό;

Πως είναι δυνατόν να τρομοκρατείς κάποιους που το βασικό τους χαρακτηριστικό είναι η έλλειψη οποιασδήποτε συνείδησης, ενώ η κακοήθης ηλιθιότητα τους υποστηρίζεται από την παντοδυναμία της τηλεόρασης? Όλοι αυτοί που νομίζουν ότι τρομοκρατώ τους τηλεορασανθρώπους είναι κάποιοι αφελείς που πιστεύουν ακόμα στην δύναμη της έκφρασης και των λέξεων, ενώ ζούμε σε μια εποχή όπου ο καθένας αποδίδει την οποιαδήποτε έννοια τον βολεύει σε οτιδήποτε θέλει να προσαρμόσει στα συμφέροντα του. Η ίδια η λέξη «τρομοκράτης» είναι η πλέον καθημαγμένη, μιας και υιοθετείται από όσους απλά θέλουν να ποινικοποιήσουν την αυτοάμυνα των αγανακτισμένων. Δεν έχω καμία ψευδαίσθηση για την αναποτελεσματικότητα της συμπεριφοράς μου. Οι ειδεχθείς μικροαστοί που ενοχλούνται από αυτό που αποκαλούν εκκεντρικότητα, και εγώ απλά αποκαλώ προσωπικότητα που ξεπερνάει το μέτρο της καθημερινότητας, καλά θα κάνουν να μην ασχολούνται μαζί μου, αλλά να συνεχίσουν να ονειρεύονται την θέση στο δημόσιο που τόσο ποθούν. Όσον αφορά εκείνους που επιμένουν περί παραφροσύνης και μπούρκας, ειλικρινά δεν μπορώ να ασχοληθώ με την θλιβερά περιορισμένη τους αντίληψη περί κόσμου, ενδυματολογίας και συμπεριφοράς. Εξάλλου, όπως γνωρίζεις πολύ καλά, οι προστάτες και μαικήνες μου, δηλαδή οι μόνοι άνθρωποι των οποίων η άποψη με αφορά, είναι άνθρωποι πολύ μεγαλύτερου βεληνεκούς και ποιότητας από κάτι ανθρωπάκια που ενοχλούνται όταν αντικρίζουν το μεγαλείο.

 

Η ιδιοφυΐα και η τέχνη συμβαδίζουν με την «τρέλα»; Μήπως ο καλλιτέχνης είναι στην ουσία ένας «τρελός που αυτοθεραπεύτηκε»;

Αγάπη μου, τι σε έπιασε; Από εκδότης αμφισβητησιακού περιοδικού έγινες ο απολογητής της κάθε κατίνας που αποδεικνύει το ανύπαρκτο επίπεδο της χρησιμοποιώντας μικρονοϊκούς όρους όπως «τρελός» και άλλα χωριάτικα; Μήπως θα έπρεπε να προσέχεις λίγο περισσότερο τις παρέες σου και ειδικότερα το μορφωτικό τους επίπεδο; Αν υποθέσουμε όμως ότι πρέπει να απαντήσω στην ερώτηση σου προκειμένου να μην κατηγορηθώ για υπεροψία, σου υπενθυμίζω ότι τρελός χαρακτηρίζεται ο άνθρωπος που δεν προσαρμόζεται στις επιταγές της κοινωνίας. Αν η κοινωνία που μας περιβάλλει είναι υγιής, τότε ναι, είμαι τρελός. Και αν είναι έτσι, τότε το τελευταίο που εύχομαι είναι να αποθεραπευτώ.

 

Γιατί δεν παράγεται αξιόλογη Τέχνη στην Ελλάδα; Φταίνε οι ίδιοι οι καλλιτέχνες, το ακαλλιέργητο κοινό ή κάτι άλλο;

Κάνεις τεράστιο λάθος. Στην Ελλάδα έχουμε εξαιρετικά σημαντικούς καλλιτέχνες, απλά δεν υπάρχουν τα μέσα για να τους προβάλλουν. Εκτός από μένα, που είμαι ξεκάθαρα ο σημαντικότερος Ελληνας καλλιτέχνης, υπάρχει ο Κωνσταντίνος Σκαφίδας, ο Δημήτρης Τότσικας, οι Drog A Tek, ο Μιχάλης Δέλτα, ο Dani Joss, οι Lost Bodies, η εξαιρετική θεσσαλονικιώτικη σκηνή της Poeta Negra και τόσοι άλλοι…απλά δεν τους ξέρεις, αλλά να είσαι σίγουρος ότι στις διάφορες διεθνείς bienalle η Ελλάδα διαπρέπει και θα διαπρέψει ακόμα πιο δυναμικά στις επόμενες δεκαετίες. Απλά, εντός των συνόρων, δεν πρόκειται ποτέ οι Έλληνες να μαθαίνουν τίποτε από όλα αυτά, μιας και η δικτατορία που λυμαίνεται την χώρα δεν επιτρέπει καμία πληροφορία που ξεπερνάει το επίπεδο της Ελένης Μενεγάκη να περάσει στο κοινό.

 

Τι κάνεις τον τελευταίο καιρό; Έχεις αποσυρθεί από το προσκήνιο; Ετοιμάζεις κάτι καινούργιο;

Το καλοκαίρι κυκλοφόρησε το DVD που έκανα σε συνεργασία με τον Naveed Tahernia της Γερμανικής εταιρίας Kompakt, μια δουλειά που κυκλοφόρησε σε όλη την Ευρώπη και την Ιαπωνία. Πρόκειται για μια μετα-κινηματογραφική ταινία στην οποία πρωταγωνιστεί η Άντζελα Μπρούσκου, που όπως σίγουρα γνωρίζεις είναι η σημαντικότερη Ελληνίδα ηθοποιός και σκηνοθέτης σήμερα. Στα απώτερα όρια του εικαστικού πειραματισμού, αληθινό διαμάντι underground κινηματογράφου, η ταινία αυτή, που σκηνοθέτησα και μόνταρα εξ’ ολοκλήρου και εκ του μηδενός, κυκλοφορεί εδώ και ένα μήνα στην Ελλάδα με τον τίτλο Sounds of Instruments, από την Klik Records. Επίσης, έκανα ένα remix για τους Lost Bodies, που μπορείς να κατεβάσεις από το site τους (www.lostbodies.gr). Ακόμα, ετοιμάζω, για τις εκδόσεις Nanogod  την επανέκδοση των αριστουργηματικών βιβλίων «Μπέττυ» και «Πόσο Πάει?» της ακτιβίστριας τρανσέξουαλ λογοτέχνιδας Μπέττυ, που είχε κλονίσει την Ελληνική κοινωνία στα σκοτεινά χρόνια των τελών της δεκαετίας του 70. Σε αυτή την επανέκδοση, θα συμπεριλαμβάνεται και η μέχρι σήμερα ανέκδοτη αλληλογραφία της Μπέττυ με το ιερό τέρας της Γαλλικής λογοτεχνίας Jean Genet, που υπήρξε ένθερμος θαυμαστής και υποστηρικτής της. Όπως καταλαβαίνεις, αποτελεί εκδοτικό γεγονός παγκοσμίου σημασίας. Επίσης, συνεργάζομαι με τον Πάνο Κούτρα για την νέα του ταινία, στον συνήθη ρόλο του καλλιτεχνικού διευθυντή. Τα γυρίσματα αρχίζουν στα τέλη Σεπτεμβρίου. Σαν να μην έφταναν όλα αυτά, ετοιμάζω την δεύτερη μου ταινία, ένα είδος πειραματικού ψευτο-ντοκιμαντέρ που θα εξετάζει – με δήθεν επιστημονική γλώσσα – την πιθανότητα του να είναι τα συναισθήματα μολυσματικοί υιοί. Ακόμα, γράφω για το Θέμα, κάθε εβδομάδα, συνεχίζω το δεύτερο μου βιβλίο, και ζω την ζωή μου.

 

Παναγιώτη, τι είναι αυτό που σε ενοχλεί και σε αναγουλιάζει περισσότερο στην Ελλάδα; Τι θα ήθελες να αλλάξεις αν θα μπορούσες σ’ αυτή τη χώρα;

Τίποτε δεν θα άλλαζα. Ακόμα και ένα σατανικά ιδιοφυές μυαλό σαν το δικό μου δεν θα μπορούσε να σκαρφιστεί χειρότερη τιμωρία για τους κατοίκους αυτής της χώρας από την κατάντια που έχουν κατασκευάσει οι ίδιοι για τον εαυτό τους! Ξεχνάς ότι αποτάσσομαι μετά βδελυγμίας οποιοδήποτε ρόλο εθνοσωτήρα, μιας και πιστεύω ότι αυτές οι ορμές είναι βίτσια αρχομανών ανθρώπων με προβλήματα στύσης.

 

Τι είναι για σένα αυτή η πόλη έξω από το παράθυρο σου, που λέγεται Αθήνα; Γιατί επιμένεις να δηλώνεις «αμετανόητος Εξαρχιώτης»;

Ποια πόλη; Δεν έχω καμία σχέση με την Αθήνα εγώ. Κατοικώ σε έναν εντελώς τεχνητό κόσμο που κατασκευάζεται από ξένα έντυπα, ξένα βιβλία, ξένες ταινίες και ξένες μουσικές με εξαιρετικά προσεκτικές επιλογές από την ημεδαπή παραγωγή. Σπανίως βγαίνω από το σπίτι μου, και όποτε το κάνω μεταφέρομαι με αεροστεγή οχήματα σε ιδιωτικά σπίτια, αφού πρώτα έχω πληροφορηθεί επακριβώς για το ποιος θα είναι προσκεκλημένος εκεί. Στην παραμικρή περίπτωση που μπορεί να βρεθώ αντιμέτωπος με αυτό που εγώ αποκαλώ Ελληνάρα απλά τρέχω να γλιτώσω. Ούτε κουβέντα για δημόσιους χώρους, μιας και εκεί κινδυνεύω άμεσα να υποστώ τον διανοητικό και αισθητικό βιασμό που επιφυλάσσουν οι Έλληνες σε οποιονδήποτε έχει ακούσει κάτι παραπάνω από Άννα Βίσση ή έχει διαβάσει κάτι περισσότερο από τα αποτελέσματα του ΠΡΟΠΟ. Δεν με ενδιαφέρει καμία, μα απολύτως καμία, έκφανση αυτού του αττικού στρατοπέδου συγκέντρωσης όπου οι κρατούμενοι αυτό-δηλητηριάζονται από τα μολυσματικά τους χνώτα. Αμετανόητος Εξαρχιώτης δεν δηλώνω μόνο εγώ, αλλά οποιοσδήποτε προσπαθεί να βρει ένα καταφύγιο σε μια πόλη που έχει αλωθεί ολοκληρωτικά από θαυμαστές του Αρναούτογλου και ψηφοφόρους της Φώφης Γεννηματά. Απορώ που με ρωτάς κιόλας!

 

Ποια είναι η άποψη σου για το ελληνικό «σταρ σίστεμ», ειδικά όπως προβάλλεται μέσα από την τηλεόραση;

Πλάκα μου κάνεις. Δεν μπορεί να το εννοείς αυτό που με ρωτάς. Δεν υπάρχει ελληνικό σταρ σίστεμ, απλά τρώμε στην μάπα κάτι θλιβερούς υπαλληλάκους τηλεοπτικών καναλιών, που κάπως πρέπει να τραβήξουν ακροαματικότητες μπας και τσιμπήσουν καμία διαφήμιση για αλλαντικά. Όλοι αυτοί οι άνθρωποι θα έπρεπε να ραφτούν ζωντανοί μέσα σε κοιλιές νεκρών αγελάδων, οι οποίες με την σειρά τους θα πεταχτούν στην λυματολάσπη της Ψυττάλειας. Αν και πιστεύω ότι είναι υπερβολικά επιεικής η μοίρα αυτή για το κακό που έχουν προκαλέσει, και ιδιαίτερα σκληρή για τα κακόμοιρα τα ζώα.

 

Πως βλέπεις την ελληνική τηλεόραση; Έχουμε τελικά την τηλεόραση που μας αξίζει; TV or Not TV?

Εννοείται ότι δεν βλέπω ελληνική τηλεόραση. Για ποιόν με πέρασες; Βλέπω αποκλειστικά εξεζητημένα DVD, και μέχρι να φορτώσει το δισκάκι, σου ορκίζομαι ότι παθαίνω διαταραχή πανικού, καθώς ακόμα και ένα δευτερόλεπτο ελληνικής τηλεόρασης είναι ικανό να μου προκαλέσει αυτοκτονικούς ιδεασμούς. Όσον αφορά την τηλεόραση που «μας» αξίζει, ελπίζω να έχεις καταλάβει μέχρι σήμερα ότι δεν ανήκω σε κανένα «εμάς», και ούτε πρόκειται.

 

Γιατί σε ενοχλούν τόσο πολύ αυτοί οι Ελληναράδες με τους οποίους τα βάζεις συχνά πυκνά; Ποια είναι η άποψη σου για τον ελληνικό νέο-εθνικισμό; Είμαστε ή δεν είμαστε ο «καλύτερος λαός του κόσμου»;

Για μένα Ελληναράς είναι ο άνθρωπος που έχει το θράσος να πιστεύει ότι κατάγεται από τον Πλάτωνα και τον Πραξιτέλη, ενώ απλά είναι ένας διανοητικά καθυστερημένος τουρκόσπορος ικανός μόνο για να γλύφει προύχοντες και να χορεύει τσιφτετέλια, δραστηριότητες που τόσο πολύ τον κάνουν να νοσταλγεί τις εποχές της Τουρκοκρατίας, όταν τον είχαν απαλλάξει από κουραστικά και ενοχλητικά πράγματα όπως η δημοκρατία και η μόρφωση. Σήμερα, οι Ελληναράδες, καθ’ όλα υπανάπτυκτοι μεσανατολίτες, κομπάζουν για την ανωτερότητα της φυλής τους, λες και ασχολείται κανείς με την θλιβερή ράτσα που επιβιώνει ταΐζοντας τους μπατιροτουρίστες της Ευρώπης σάπια κρέατα.

 

Είναι οι Έλληνες ρατσιστές; Υπάρχει ξενοφοβία στην Ελλάδα; Ποια είναι η άποψη σου για τους μετανάστες; Θα συγκατοικούσες μ’ έναν Αλβανό;

Επιρρεπής στον ρατσισμό είναι οποιοσδήποτε λαός που αντιπαρατίθεται επιβιωσιακά με ημι-παράνομο εργατικό δυναμικό, ειδικά όταν αυτό εισάγεται προκειμένου να γίνουν οι ήδη εκβιαστικές συνθήκες πιο συμφέρουσες για τα λαμόγια που διοικούν την χώρα. Αν συνδυάσουμε λοιπόν την άθλια οικονομική κατάσταση, μαζί με την εθνικιστική ψύχωση που φέρνουν οι Έλληνες στο DNA τους, αλλά και το μορφωτικό επίπεδο που δεν ξεπερνάει το δημοτικό για τους περισσότερους, τότε ο ρατσισμός είναι το λιγότερο που θα μπορούσαμε να περιμένουμε. Όσον αφορά την ξενοφοβία, φυσικά και υπάρχει, αλλά δεν περιορίζεται απέναντι στους οικονομικούς μετανάστες – οποιοσδήποτε ξένος στην Ελλάδα αντιμετωπίζεται με την καχυποψία που επιφυλάσσουν πάντα οι χωριάτες στους ξενόφερτους. Γιατί απομονώνεις τους Αλβανούς; Η ερώτηση σου είναι ύποπτη. Αν θες να μάθεις πάντως για το αν θα συγκατοικούσα με οποιονδήποτε ξένο, θα σου απαντήσω ότι θα το έκανα αν πληρούσε τις προϋποθέσεις που θέτω για κάθε Έλληνα. Δηλαδή, να μπορεί να ανταποκριθεί στις ταχύτητες και στο βάθος που λειτουργεί το μυαλό μου.

 

Με ποιον θα προτιμούσες να κάνεις παρέα; Μ΄ έναν νεόπλουτο Ελληναρά ή μ’ έναν Αλβανό εργάτη;

Μα τι διλήμματα είναι αυτά; Το θεωρείς πιθανό εγώ να έκανα παρέα με οποιονδήποτε νεόπλουτο, οποιασδήποτε εθνικότητας; Και αυτή η εμμονή με τους Αλβανούς, από πού προέρχεταi; Σου επαναλαμβάνω – κάνω παρέα μόνο με άτομα που σέβομαι, και αυτό εξαρτάται από το ήθος, την μόρφωση τους, το χιούμορ τους και το αν είναι ικανοί να συντονιστούν στις συχνότητες που εκπέμπω.

 

Τι έχεις να πεις για τις καταναλωτικές συνήθειες των νεοελλήνων; Για τη νεόφερτη «κουλτούρα» των εμπορικών κέντρων; Μήπως Παναγιώτη καταντήσαμε «καταναλωτικά ζόμπι»;

 

Και που να ξέρω εγώ για τις καταναλωτικές συνήθειες των νεοελλήνων; Εγώ μόνο σε εξειδικευμένα βιβλιοπωλεία, δισκοπωλεία και αίθουσες τέχνης κυκλοφορώ. Δεν έχω πάει ποτέ στην ζωή μου σε εμπορικό κέντρο, ούτε στην Ελλάδα, ούτε πουθενά αλλού. Δεν πρόκειται όμως να δαιμονοποιήσω κάτι που αντιλαμβάνομαι ως μια εξέλιξη της πλατείας του χωριού, όσο και αν το χωριό κατοικείται εξ ολοκλήρου από Mογγόλους. Εξάλλου, όσο περισσότερα εμπορικά κέντρα χτίζονται, τόσο περισσότεροι κρετίνοι μαζεύονται στα έγκατα τους, και άρα, τόσο περισσότερο απαλλάσσεται η πόλη από την παρουσία τους. Εμένα μου φαίνονται σαν αποτελεσματικά στρατόπεδα συγκέντρωσης όλα αυτά, μόνο που αντί για την εργασία, την «ελευθερία» την εξασφαλίζει η κατανάλωση.

 

 Πρέπει να αποποινικοποιηθεί η κάνναβη; Ποια είναι η άποψη σου για τα Ναρκωτικά γενικώς; Τι θα συμβούλευες τους νεαρότερους;

Όλα τα ναρκωτικά πρέπει να αποποινικοποιηθούν, μιας και είναι φιλοσοφικά και ηθικά απαράδεκτο να σου επιβάλλει ο οποιοσδήποτε τι μπορείς και τι δεν μπορείς να καταναλώσεις προκειμένου να ικανοποιήσεις την πανανθρώπινη ανάγκη της μέθης. Είναι σαφές ότι τα ναρκωτικά είναι παράνομα προκειμένου να θησαυρίζουν όσοι ασχολούνται με την δίωξη τους, αλλά και επειδή οι βιομηχανίες αλκοόλ θα πάθαιναν μεγάλη ζημιά αν ο κόσμος μπορούσε να την βγάζει με ένα δεντράκι στην γλάστρα του. Δεν είμαι τόσο ηλίθιος ώστε να συμβουλεύω τους νέους περί ναρκωτικών, αυτά τα αφήνω για στερημένους κρετίνους. Πάντως, για κάποιους, ο δρόμος για την συνειδητότητα σαφώς και έχει παρακάμψεις προς τα ναρκωτικά, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι αυτά δεν εγκυμονούν και κινδύνους, άλλα μεγαλύτερους, άλλα μικρότερους. Όσον αφορά ειδικά την κάνναβη, το θεωρώ απελπιστικά υποκριτικό να είναι παράνομη. Πρόκειται για ένα ευεργετικό φυτό, του οποίου οι ναρκωτικές και ψυχοδηλωτικές ιδιότητες είναι πολύ ελαφρύτερες και λιγότερο βλαβερές από αμέτρητα νόμιμα σκευάσματα που μπορεί κανείς να προμηθευτεί άνετα από το φαρμακείο της γειτονιάς του.

 

 Είναι ομοφοβική η ελληνική κοινωνία; Θα πρέπει να επιτρέπονται γάμοι μεταξύ ομοφυλόφιλων; Αν ναι, τότε δεν θα υπάρχουν προβλήματα σε περίπτωση π.χ. υιοθεσίας παιδιών;

Η Ελληνική κοινωνία είναι εσωτερικά ομοφοβική, δηλαδή βασανίζεται από τις ενοχές για την ομοφυλοφιλία που ξέρει πολύ καλά ότι είναι ευρύτατα διαδεδομένη στους κόλπους της, όπως και σε κάθε άλλη κοινωνία. Όσον αφορά τον γάμο, όπως ξέρεις, είναι ένα κοινωνικό συμβόλαιο που εξασφαλίζει στους συμμετέχοντες πάμπολλα προνόμια, από συνταξιοδοτικά και ασφαλιστικά, μέχρι την κοινωνική αποδοχή που αποτελεί και ένα από τα σημαντικότερα κίνητρα προκειμένου δύο άνθρωποι να τυποποιήσουν αυτό που αισθάνονται ο ένας για τον άλλον. Όσον αφορά την υιοθεσία παιδιών, θα σου κάνω την εξής ερώτηση: έχεις αναρωτηθεί ποτέ πόσοι ομοφυλόφιλοι έχουν αποκτήσει παιδιά ανά τους αιώνες και πόσοι ακόμα θα αποκτήσουν χωρίς να ζητήσουν την άδεια από κανένα; Σε πληροφορώ ότι είναι άπειροι, και καμία ανυπαρξία νομοθετικού πλαισίου δεν πρόκειται ποτέ να τους σταματήσει.

Πως είναι να είναι κανείς gay στην Ελλάδα;

Αν είσαι σκεπτόμενος άνθρωπος, είναι εφιαλτικό, ακριβώς όπως το να είσαι str8. Αν είσαι μια κρετίνα αδερφή της οποίας η μοναδική φιλοδοξία είναι να χαζεύει τον Λάκη Γαβαλά στην Μύκονο, τότε όλα είναι μια χαρά, όπως είναι και μια χαρά για έναν κρετίνο στρέητ που με ένα καλάθι γαρδένιες στον Ρέμο είναι πανευτυχής.

 

Πως φαντάζεσαι την Ελλάδα του μέλλοντος; Πως προβλέπεις να εξελίσσεται η ελληνική κοινωνία;

Η Ελλάδα του μέλλοντος θα είναι ένας δορυφόρος της Αμερικής, που θα εξισορροπεί τις δυνάμεις που αναπτύσσονται στα παραδοσιακά ασταθή Βαλκάνια, αποτελώντας ένα Δυτικό προπύργιο απέναντι στις επεκτατικές διαθέσεις της Ρωσίας και της Τουρκίας. Αυτό που είναι και σήμερα δηλαδή. Εναλλακτικά, οι Τούρκοι θα κάνουν ένα ντου και οι Έλληνες θα ανακουφιστούν, μιας και θα έχει τελειώσει επιτέλους το δυσάρεστο διάλειμμα του αιώνα κατά τον οποίον τους ανάγκασαν να ψιλοπάνε σχολείο και να μάθουν γραφή και ανάγνωση. Έτσι, θα μπορούν να αφιερωθούν αναπόσπαστοι στην οριεντάλ λίγδα που είναι το φυσικό τους στοιχείο!

Είσαι θρησκευόμενος; Έχεις μεταφυσικές ανησυχίες; Ποια είναι η άποψη σου για τον Αρχιεπίσκοπο Χριστόδουλο;

Ο Χριστόδουλος είναι ένας εξαιρετικά επικίνδυνος δημαγωγός, ικανός να πει και να κάνει οτιδήποτε προκειμένου να διατηρήσει την καταστροφική εξουσία της χριστιανοφασιστικής συμμορίας που ηγείται. Αυτό φυσικά μπορεί να ειπωθεί για οποιονδήποτε μεταμφιέζεται κατ’ επάγγελμα και δηλώνει ότι εκπροσωπεί τον θεό επί της γης. Δεν είμαι θρησκευόμενος, μιας και κανένας σκεπτόμενος και τίμιος άνθρωπος δεν μπορεί να υποτάξει την συνείδηση του απέναντι σε οποιαδήποτε σχηματική και αυθαίρετη κοσμοθεωρία. Ωστόσο, έχοντας προ πολλού χάσει κάθε εμπιστοσύνη για τους ανθρώπους, πιστεύω ότι οι κώδικες ηθικής που περιλαμβάνονται στις μεγάλες θρησκείες είναι ικανοί και δοκιμασμένοι ανασταλτικοί παράγοντες για τα χειρότερα ένστικτα του είδους μας.

 

Ποια πολιτικά πρόσωπα εκτιμάς; Από καλλιτέχνες και συγγραφείς; Διανοούμενους;

Η πολιτική είναι η αυθαίρετη διαιτησία αντιμαχόμενων συμφερόντων, και ως εκ τούτου είναι από την φύση της παρασιτική διαδικασία. Άρα, δεν εκτιμώ κανέναν πολιτικό, μιας και όλοι τους, ανεξαιρέτως εκμεταλλεύονται την αναμπουμπούλα που δημιουργείται από την ίδια την φύση της κοινωνίας και των ανθρώπων. Εκτιμώ τον Κλεάνθη Γρίβα, τον δημοσιογράφο Σπύρο Κομίνη, τον ποιητή, εκδότη και συγγραφέα Γιώργο Χρονά, τον συλλέκτη Δάκη Ιωάννου, την ηθοποιό και σκηνοθέτιδα Άντζελα Μπρούσκου, τον Μιχάλη Δέλτα, τον σκηνοθέτη Πάνο Κούτρα, τα παιδιά των εκδόσεων Futura, τον Γιώργο Κυριάκου της Klik Records, τα παιδιά της Poeta Negra, τον καλλιτέχνη Δημήτρη Τότσικα, τον καλλιτέχνη Κωνσταντίνο Σκαφίδα, τον Νεκτάριο του Vinyl Microstore, τους Drog A Tek, και άλλους πολλούς, δεν χωράνε όλοι και τους ζητώ συγγνώμη.

 

Είσαι υπέρ ή κατά της Παγκοσμιοποίησης; Μήπως υπάρχει μια σκόπιμη δαιμονοποίηση του φαινομένου;

Εξαρτάται από το τι εννοείς παγκοσμιοποίηση. Αν εννοείς την ανεξέλεγκτη επέκταση της καπιταλιστικής αυτοκρατορίας, και την επικράτηση του φασιστικού καθεστώτος των πολυεθνικών κολοσσών, τότε φυσικά και είμαι κατά. Αν όμως μιλάμε για έναν κόσμο όπου η πληροφορία, η μετακίνηση και η δημιουργική ανταλλαγή δεν θα έχει σύνορα τότε είμαι υπέρ.

 

Ποιος κατά τι γνώμη σου είναι ο μεγαλύτερος κίνδυνος που μας απειλεί;

Αυτός που μας απειλούσε πάντα – η ηλιθιότητα των ανθρώπων.

 

 Ποια είναι η γνώμη σου για τον Μπους; Πως βλέπεις την αμερικανική πολιτική στη Μέση Ανατολή; Γιατί ο αμερικανικός λαός δεν αντιδρά;

Ο Μπους δεν διαφέρει σε τίποτε από όσους αιμοσταγείς δικτάτορες έχουν προηγηθεί στην ιστορία της ανθρωπότητας. Είναι μια σύγχρονη εκδοχή του Στάλιν ή του Χίτλερ, απάνθρωπος, σκληρός, παράδουλος, φανατισμένος. Η Αμερικανική πολιτική στην Μέση Ανατολή συνεχίζει την αποικιοκρατική πολιτική της Αγγλίας και της Γαλλίας του 19ου αιώνα, πολιτική την οποία δεν εγκαινίασε η Αμερική, αλλά απλά την υιοθέτησε και ισχυροποίησε. Ο Αμερικανικός λαός δεν αντιδρά επειδή χέστηκε. Είναι πολύ απασχολημένοι με το τι φοράει η Πάρις Χίλτον.

 

Είναι σημαντικό να αγωνίζεται κανείς για να αλλάξει τον κόσμο;

Όχι, είναι επικίνδυνο και αρχομανές. Φοβάμαι τους ανθρώπους που πιστεύουν ότι ξέρουν καλύτερα από τους υπόλοιπους τι είναι σωστό και τι είναι λάθος. Το μόνο που είναι σημαντικό είναι να αγωνίζεσαι να αλλάξεις τον εαυτό σου, βασισμένος σε κάποιες ορθολογιστικές αξίες, των οποίων το μοναδικό κίνητρο πρέπει να είναι η αγάπη, η δημιουργία και η ελευθερία.

 

Μια συμβουλή σου για τους αναγνώστες του ΖΕΝΙΘ

Να συνεχίζουν να διαβάζουν το μοναδικό ελληνικό περιοδικό που αντιστέκεται στην δικτατορία της ηλιθιότητας.

 

Πηγή: Περιοδικό ΖΕΝΙΘ Νο11, Οκτώβριος-Νοέμβριος 2006

 

 
Όλα τα ναρκωτικά πρέπει να αποποινικοποιηθούν, μιας και είναι φιλοσοφικά και ηθικά απαράδεκτο να σου επιβάλλει ο οποιοσδήποτε τι μπορείς και τι δεν μπορείς να καταναλώσεις προκειμένου να ικανοποιήσεις την πανανθρώπινη ανάγκη της μέθης.

Δεν υπάρχει ελληνικό σταρ σίστεμ, απλά τρώμε στην μάπα κάτι θλιβερούς υπαλληλάκους τηλεοπτικών καναλιών…

 Δεν έχω καμία σχέση με την Αθήνα εγώ. Κατοικώ σε έναν εντελώς τεχνητό κόσμο που κατασκευάζεται από ξένα έντυπα, ξένα βιβλία, ξένες ταινίες και ξένες μουσικές με εξαιρετικά προσεκτικές επιλογές από την ημεδαπή παραγωγή.

 Η Ελληνική κοινωνία είναι εσωτερικά ομοφοβική.

 Ο Χριστόδουλος είναι ένας εξαιρετικά επικίνδυνος δημαγωγός, ικανός να πει και να κάνει οτιδήποτε προκειμένου να διατηρήσει την καταστροφική εξουσία της χριστιανοφασιστικής συμμορίας που ηγείται.

 Το μόνο που είναι σημαντικό είναι να αγωνίζεσαι να αλλάξεις τον εαυτό σου, βασισμένος σε κάποιες ορθολογιστικές αξίες, των οποίων το μοναδικό κίνητρο πρέπει να είναι η αγάπη, η δημιουργία και η ελευθερία.

Advertisements