Γρηγόρης Ψαριανός


Ο Πολιτικός της Εξέγερσης των Νέων
Συνέντευξη στον Αλέξανδρο Στεργιόπουλο

Ένα είναι σίγουρο για τον Γρηγόρη Ψαριανό. Ο άνθρωπος τα «λέει». Κάνει μια καλή βουτιά στο μυαλό του κι αυτό που θα πει είναι αληθινό. Δεν έχει φτιασίδια. Ο λόγος του δεν είναι «ξύλινος» κι ας είναι βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, εκτός από ραδιοφωνικός παραγωγός. Την περίοδο της εξέγερσης των νέων είχε πολλά να πει και δεν είχε πρόβλημα να μας κάνει κοινωνούς των σκέψεων του. Σκέψεις που δεν μπορούν και ίσως δεν θέλουν να εκφράσουν άλλοι πολιτικοί. Νομίζω ότι τα λόγια που ακολουθούν αποδεικνύουν και τη στάση ζωής του. Όπως ήταν φυσικά μιλήσαμε και γι’ άλλα πολλά. Ο άνθρωπος τα «λέει»!

Τα παιδιά ξεσηκώθηκαν, βγήκαν στους δρόμους. Είναι μια κοινωνική εξέγερση αυτό που ζούμε;

Όλες αυτές οι μορφές αντίδρασης απέναντι σ’ ένα σύστημα ή σε μια διαμορφωμένη κατάσταση, οποιαδήποτε αναταραχή ταράζει την ηρεμία είναι μικρού ή μεγάλου μεγέθους εξέγερση. Είναι τύπος εξέγερσης πρωτοφανής από την άποψη ότι πρώτη φορά, που θυμάμαι στη ζωή μου, βλέπω στο δρόμο παιδιά 13 ή 14 ετών…

Είναι κάτι ελπιδοφόρο;

Είναι το μόνο ελπιδοφόρο για τη συνέχεια. Το να εξεγείρονται οι νέοι και να θέλουν να αλλάξουν τα πράγματα και να θέλουν να καταργήσουν τις συμβάσεις και τη διαμορφωμένη κατάσταση και τη καθεστηκυία τάξη των μπαμπάδων και των παππούδων τους, είναι ό,τι πιο υγιές. Αρκεί να μη γίνει ένα νέο καθεστώς, μια άλλου τύπου δήθεν Δημοκρατία, μη γίνει μια από τα ίδια. Γιατί και εμείς εξεγερθήκαμε απέναντι στους μεγαλύτερους, αλλά κάναμε μια από τα ίδια. Μη σου πω και χειρότερα.

Ποια είναι τα αίτια της εξέγερσης;

Τα αίτια της εξέγερσης είναι το «δεν πάει άλλο». Υπάρχει αδιέξοδο, δεν αντέχει άλλο ο κόσμος. Ένα παιδί 14, 15, 16, 17, 18 ετών όσο πλησιάζει στην ενηλικίωση του ξέρει ότι είναι πολύ δύσκολο να μπει σε μια σχολή. Ακόμη κι αν μπει και πάρει πτυχίο, δύσκολα θα βρει δουλειά. Θα βρεθεί αλλού αντί αλλού και θα κάνει άλλα αντί άλλων. Εκτός αν έχει γλείψιμο και μέσο.

Οι περισσότεροι καταδικάζουν τη βία; Εσείς συμφωνείτε;

Τον κακό τους καιρό. Αυτοί που καταδικάζουν τη βία είναι οι πιο βίαιοι άνθρωποι. Εκφράζουν κι έχουν εγκαθιδρύσει ένα καθεστώς βίας που είναι βίαιο στη φορολογία του, είναι βίαιο στους μισθούς, στις συντάξεις, στην υγεία, στην πρόνοια, με τα ράντζα στους διαδρόμους, με σχολεία που στάζουν, με καθηγητές απλήρωτους, με συνταξιούχους που δεν έχουν στο ήλιο μοίρα, που δεν ξέρουν να θα βγάλουν την εβδομάδα. Είναι μια αφόρητη βία.

Άρα είναι δικαιολογημένη;

Δεν έχει σημασία αν κάποιος τη δικαιολογεί ή κάποιος την αιτιολογεί ή απλώς την εξηγεί. Σημασία έχει ότι υπάρχει και δεν μπορεί να μην υπάρχει.

Λένε κάποιοι «εντάξει να διαδηλώσουν, να διαμαρτυρηθούν, αλλά όχι έτσι. Μην τα σπάνε»…

Δε θα τους πούνε αυτοί πως θα διαδηλώσουν. Κι αυτοί είπαμε να κυβερνήσουν, αλλά όχι έτσι. Δεν ακούνε αυτά που τους λέει ο κόσμος. Ο κόσμος τους λέει να κυβερνήσουν αλλιώς, αυτοί θέλουν έτσι. Ε, και ο κόσμος θέλει έτσι να τα σπάει.

Εκτός από μουσικός παραγωγός είστε και βουλευτής του Συνασπισμού της Ρζοσπαστικής Αριστεράς. Σ’ αυτό που ειπώθηκε από ΚΚΕ και ΛΑΟΣ, ότι ο ΣΥΡΙΖΑ «χαϊδεύει τα αφτιά των κουκουλοφόρων», υποκινεί τα επεισόδια τι έχετε να πείτε;

Είναι από τις μεγάλες αποκαλύψεις του κινήματος που ζούμε τώρα, της πιτσιρικαρίας (αυτή το ξεκίνησε). Αυτές οι «εκλεκτικές συγγένειες» ετερόδοξων οργανισμών και ιδεολογημάτων ακροδεξιών ή «ακροαριστερών» σε εισαγωγικά, γιατί για μένα δεν αριστερά αυτό το πράγμα. Είναι μια άλλη συζήτηση όμως το πόσο συνέπεσαν στις θέσεις τους το ΚΚΕ εξωτερικού και το ΛΑΟΣ. Έγινε βούκινο να βγαίνει ο Καρατζαφέρης και ο Γεωργιάδης και να λένε «θέλαμε να πούμε πολλά αλλά μας κάλυψε η κυρία Παπαρήγα» και να βγαίνει ο Νικήτας Κακλαμάνης και να λέει ότι «και το ΚΚΕ κάνει συγκεντρώσεις αλλά ούτε ένα αποτσίγαρο δεν βρήκαμε» και να κάνει πορείες από το Μεταξουργείο στον Κολωνό και τον Ασπρόπυργο. Αλλού βαρούν τα κρούταλα, αλλού χορεύει η αρκούδα. Λοιπόν, αυτή η αρκούδα και η άλλη αρκούδα, η άσπρη και η μαύρη συνέπεσαν για ακόμη μια φορά, σ’ ένα καθεστώς ομοθυμίας γύρω από θέματα ορθοδοξίας, δογματισμού, εθνικοφροσύνης, υπακοής στη δημόσια τάξη και ασφάλεια. Αυτού του τύπου η Αριστερά έχει εμμονή με τη δημόσια τάξη και ασφάλεια από την εποχή του Μπρέζνιεφ, του Στάλιν. Όσοι διαφωνούσαν πήγαιναν στα ψυχιατρεία, τα γκουλάγκ, τους εκτελούσαν. Είχαμε τους ερυθρούς Χμερ με τον Πολ Ποτ στην Καμπότζη, εκατομμύρια κατασφαγιάστηκαν ως εχθροί του κινήματος. Έτσι μια εξέγερση δεν είναι ανεκτή αν δεν έχει γίνει με βάση απόφαση του πολιτικού γραφείου της κεντρικής επιτροπής. Το πολυτεχνείο ήταν προβοκάτορες, τώρα είναι κουκουλοφόροι, ο Άρης Βελουχιώτης ήταν δηλωσίας και πράκτορας της αστικής τάξης, ο Τσε ήταν άθλιο καθίκι που υπονόμευε το σοσιαλιστικό κίνημα. Τώρα βάζουν αφίσες με το Βελουχιώτη και το Τσε αλλά θα τρίζουν τα κοκάλα τους. Και δίπλα έχουν τον Ιωσήφ Βησαριόνοβιτς!

Το περιμένατε λοιπόν;

Καμία έκπληξη. Το δόγμα τους είναι κάθε σύντροφος μπορεί να λέει ελεύθερα την γνώμη του, αρκεί να είναι σωστή. Άμα αυτό είναι Αριστερά, εγώ είμαι ελατήριο από μύξα!

Αφορμή γι’ όλα αυτά η δολοφονία ενός παιδιού…

Δεν ήταν η πρώτη. Έχουμε πάνω από 20 δολοφονίες πολιτών από αστυνομικούς και κανείς δεν έχει τιμωρηθεί ποτέ.

Η Αστυνομία πρέπει να υπάρχει σ’ ένα κράτος;

Αυτό είναι μεγάλη συζήτηση. Το θέμα του κράτους, της μορφής εξουσίας, του είδους της Δημοκρατίας. Είναι τεράστια συζήτηση, κυρίως φιλοσοφικού τύπου.

Ρωτάω για την Αστυνομία συγκεκριμένα διότι αυτή δημιούργησε την ανάφλεξη. Είναι ο θύτης.

Αναμφίβολα πρέπει να υπάρχουν κάποιοι κανόνες διαβίωσης. Μια κοινωνία πρέπει να έχει κανόνες για να ζουν μαζί μια ομάδα ανθρώπων που περιλαμβάνει πολλές υποομάδες, τάξεις, πληθυσμιακές αναλογίες. Πρέπει να υπάρχει μια εφορία, αλλά να φορολογεί δίκαια για να λειτουργεί το κράτος. Πρέπει να υπάρχει ένας τύπος Αστυνομίας για να μην κάνει ο καθένας ό,τι γουστάρει.

Να μην λειτουργεί κατασταλτικά όμως…

Προφανώς. Εδώ η Αστυνομία είναι μια μεγάλη μπίζνα. Όπως είναι οι φυλακές, το σωφρονιστικό σύστημα, η Δικαιοσύνη, οι νομοθεσίες.

Συνεπώς, το Σύστημα είναι σάπιο;

Δε σου μυρίζει; Έχει σαπίσει από καιρό. Τώρα έχει αρχίσει η αποσύνθεση.

Πρέπει να αλλάξει λοιπόν. Με βίαιο τρόπο θα γίνει αυτό ή υπάρχει κι άλλος;

Κοίταξε, υπάρχουν ευρωπαϊκές χώρες καπιταλιστικές που λειτουργούν με βάση την ελεύθερη οικονομία, τους νόμους της αγοράς και της ζήτησης, χώρες όπως η Δανία, η Φινλανδία, το Λουξεμβούργο, η Νορβηγία που έχουν καταφέρει να έχουν και Δικαιοσύνη και Παιδεία και υγεία και πρόνοια και η ζωή να είναι φυσιολογική. Τα πράγματα γίνονται όπως πρέπει σε μια ευνομούμενη κοινωνία, δεν είναι μπουρδέλο. Δεν μπορούμε να συγκριθούμε εμείς και μακάρι να είχαμε και πουτάνες. Είμαστε μπουρδέλο χωρίς πουτάνες με ταλέντο, γιατί από ατάλαντες είναι γεμάτος ο τόπος.

Άρα είναι ευθύνη των πολιτικών το ότι έχει γίνει η κατάσταση έτσι όπως την περιγράψατε;

Είναι προφανώς και θέμα των πολιτικών, αλλά είναι μεγάλη και η ευθύνη η δική σου και η δική μου. Δηλαδή όλου του κόσμου.

Φταίει λοιπόν…

Δεν φταίνε μόνο οι πολιτικοί που εκλέγονται στη Βουλή ή σε οποιουσδήποτε μηχανισμούς κράτους. Είναι κατ’ εικόνα και ομοίωση μας. Θα βγάλουμε το Δήμαρχο που μας ταιριάζει, θα βγάλουμε το νομάρχη που μας βολεύει, θα βγάλουμε το βολευτή που θα μας βολέψει και θα μας τακτοποιήσει.

Είναι ρουσφετολογική σχέση;

Είναι μια πελατειακή σχέση κι όσο διαρκεί θα μας γαμάνε, δεν υπάρχει καμία αμφιβολία. Άμα σταματήσουμε να λειτουργούμε ως πελάτες και τους γράψουμε στα παπάρια μας και ψηφίσουμε ένα διαχειριστή της ισορροπίας των πραγμάτων και μιας διακυβέρνησης σύννομης και έλλογης θα αλλάξουν τα πράγματα. Αν δεν διακόψουμε αυτή την πελατειακή σχέση, τα πράγματα θα γίνονται όλο και χειρότερα.

Δηλαδή λύση μέσω των εκλογών;

Αστείο είναι αυτό. Μέσω των εκλογών μόνο δεν υπάρχει καμία λύση. Αν οι εκλογές έλυναν τέτοια προβλήματα θα ήταν απαγορευμένες. Μέσα απ’ αυτές ή μόνο μέσα απ’ αυτές δεν αλλάζει τίποτα. Αλλάζουν πολύ μικρά πράγματα.

Για να γίνει μια μεγάλη αλλαγή, χρειαζόμαστε κάτι σ’ αυτή την εξέγερση;

Δεν είναι ανάγκη να γίνει επανάσταση, αλλά όταν ο κόσμος απαιτήσει κυριολεκτικά και στην πράξη να αλλάξει τα πράγματα και να αλλάξει τη συμπεριφορά του απέναντι στο κοινωνικό σύνολο. Δηλαδή ο άνθρωπος οφείλει να έχει φορολογική συνείδηση αλλά δεν είναι δυνατόν να δεχόμαστε απ’ αυτούς τους νταβατζήδες να μας βομβαρδίζουν ότι πρέπει να αποκτήσουμε όταν είναι κάτι βρωμερά σιχάματα της κοινωνίας. Οι ίδιοι οι υπουργοί να δίνουν οδηγίες πως θα βγάλουν τα λεφτά τους σε παράκτιες εταιρίες και να έχουν ένα σωρό αδήλωτες κινητές κι ακίνητες περιουσίες. Να διακινούν «μαύρο» χρήμα, να συναλλάσσονται με διάφορους Ευφραίμηδες.

Μια και έγινε αναφορά στον Ευφραίμ, ο ρόλος της εκκλησίας ήταν πάντα σκοτεινός;

Είναι το όπιο του λαού. Η εκκλησία είναι μηχανισμός και μπίζνα και εξουσία. Όφειλε να παίζει άλλο ρόλο. Αυτόν που έλεγε ο Χριστός. Να μοιράζει τα ψάρια και τα καρβελάκια στον κόσμο. Αν είναι κωλοχανείο, θα ξαναμπεί ο Χριστός μέσα και θα τους γυρίσει τα τραπέζια ανάποδα και θα τους πει «έξω κουφάλες από τον οίκο του Πατέρα μου γαμώ το Χριστό σας». Αυτό θα τους πει ο ίδιος και με το δίκιο του. Νομίζω ότι ο Χριστός είναι έξαλλος μ’ αυτή την κατάσταση. Μου το ΄χει πει ο Ίδιος!

Δεν έχει καμία σχέση μ’ αυτό που δίδαξε;

Απολύτως καμία. Κατ’ αρχήν αυτό είναι μια διαστροφή της διδασκαλίας Του που την έκανε ο Απόστολος Παύλος. Αυτός ήταν ο πρώτος πράκτορας των Ρωμαίων και των Εβραίων, των Αμερικανών της εποχής. Ο οποίος διαστρέβλωσε τη διδασκαλία του Χριστού κι έβαλε το χριστιανισμό σε άλλα μονοπάτια. Ιδεοληψίας, δογματίλας, αλητείας, σταυροφοριών, καίγανε βιβλιοθήκες. Δεν αφήσανε τίποτα όρθιο. Οι μεγαλύτερες καταστροφές έγιναν στ’ όνομα του Θεού, του Αλλάχ. Για το Θεό βομβαρδίζει το Ιράκ ο Μπους, ο Σαντάμ για το Θεό ξέσκιζε τους άπιστους, ο Μπιν Λάντεν για το Θεό ρίχνει αεροπλάνα ως σοβαρός πράκτορας για να γίνει το νταραβέρι, αφού συνεργάτης με τις ΗΠΑ ήταν, συνεταίρος των Μπους.

Η εκλογή του Ομπάμα θα φέρει κάτι καινούργιο ή απλά άλλαξε το χρώμα;

Θα φέρει κάποιες μικρές αλλαγές. Θα είναι πιο ήπια τα πράγματα αλλά κι ο Κένεντι μπήκε στο Βιετνάμ και παραλίγο να γίνει Γ’ παγκόσμιος πόλεμος. Ο Κάρτερ τα γάμησε. Κάθε φορά που κόσμος περίμενε ότι θα βγουν οι δημοκρατικοί και θα αλλάξουν τα πράγματα διαψεύστηκε. Ο Κλίντον διέλυσε τη Γιουγκοσλαβία.
Μήπως ο Ομπάμα είναι καλό προϊόν των media;

Μπορεί να είναι και καλός άνθρωπος κατά βάθος. Γιατί αυτοί οι Αμερικανοί είναι γενικώς καλοί άνθρωποι. Με το σκύλο τους, τη γάτα τους, οικογενειάρχες. Αποδεικνύονται μετά από χρόνια ότι είναι γουρούνια, τελειωμένα ζώα, καθίκια, μαριονέτες. Δηλαδή ο Ομπάμα τι θα κάνει; Υπάρχουν πολεμικές βιομηχανίες από πίσω, τεράστια οικονομικά συμφέροντα, η Wall Street.

Η οικονομική κρίση συνέβαλλε στα τελευταία γεγονότα έγιναν και γίνονται παγκόσμια;

Μετά από κάθε παγκόσμια κρίση επέρχονται μεγάλες αλλαγές. Αυτό έγινε μετά το κραχ του 1929 κι άλλαξε η διαδρομή της ιστορίας.

Ήταν αναπόφευκτα δηλαδή τα όσα έγιναν;

Όπως τότε αυτό θα ξαναγίνει τώρα.

Θα ήθελα την άποψη σας για το περιβάλλον. Υπάρχει περιβαλλοντική πολιτική;

Παπάρια μάντολες. Εσύ βλέπεις να υπάρχει; Κάτι συμφωνίες του Κιότο κάνουν και τέτοια –και δεν τα τηρούν, καν.
Δεν υπάρχει κάποιο κέρδος γι’ αυτό δεν ασχολούνται; Πολλά λέγονται και τις διάφορες οργανώσεις όπως η Greenpeace ότι τα παίρνουν.

Λέγονται διάφορα γι’ όλες τις ΜΚΟ που έχουν ένα πρόσωπο φιλολαϊκό, κοινωνικό, χωρίς… τσίνορα. Άλλες φορές είναι λίγο περίεργες, άλλες πολύ περίεργες. Τι να λέμε τώρα για το περιβάλλον αν δεις σε τι συνθήκες ζουν άνθρωποι σ’ ένα σωρό χώρες του κόσμου. Ποιο περιβάλλον και ιστορίες.

Δεν ενδιαφέρεται κανείς;

Ενδιαφέρονται αυτοί που δεν μπορούν να κάνουν τίποτα. Αυτοί που μπορούν μας έχουν γραμμένους στα παπάρια τους. Είμαστε αναλώσιμοι. Αυτός ο μηχανισμός παραγωγής υπερκέρδους δεν μπορεί να ζήσει αν δεν καταστρέψει το περιβάλλον. Όπως για να ζήσει το υπερκέρδος πρέπει να γαμάει ανθρώπους, έτσι θα γαμήσει και τη Φύση, τον αέρα, το νερό, τα ποτάμια. Μόνο έτσι θα αποκομίσει τα υπερκέρδη η λαιμαργία του κάθε γελοίου».

Αυτό δεν αλλάζει;

Αυτό αλλάζει άμα τους κρεμάσουμε.

Μια και μιλήσατε για τις συνθήκες που ζουν ορισμένοι άνθρωποι, ποια είναι η θέση των μειονοτήτων; Υπάρχει μέλλον γι’ αυτούς;

Οι μειονότητες μπορούν να ελπίζουν ότι θα έχουν μέλλον ή ότι μπορούν να ζήσουν αξιοπρεπώς, σε χώρες που είναι αξιοπρεπείς. Σε χώρες που είναι σούργελα της κοινωνίας, καλή ώρα, δεν μπορεί να ελπίζει καμία μειονότητα σε τίποτα.

Είμαστε βαθιά ρατσιστική χώρα;

Ούτε και οι πλειονότητες θα τη βγάλουν καθαρή γιατί κι αυτές είναι πολλές μειονότητες. Αυτό το 85% αποτελείται από μικρά τριάρια.

Ποια είναι η θέση σας για τα ναρκωτικά; Πρέπει να υπάρχει ελεύθερη πρόσβαση;

Ελεύθερη πρόσβαση υπάρχει σε οτιδήποτε στη Φύση. Δεν μπορεί να το περιορίσεις. Η πρόσβαση είναι ελεύθερη είτε μιλάμε για φούντα, είτε για χαμομήλι, όπιο, τσουκνίδες. Η πρόσβαση στη Φύση και τα προϊόντα της πρέπει να είναι ελεύθερη.

Κάποιοι κρατάνε την κατάσταση με τα ναρκωτικά όπως τους βολεύει;

Είναι μια τεράστια μπίζνα. Είναι το μεγαλύτερο λαθρεμπόριο στον κόσμο. Η πρώτη βιομηχανία κερδών παγκοσμίως είναι τα ναρκωτικά. Τα όπλα είναι δεύτερη. Η απαγόρευση κρατά ψηλά τις τιμές. Δηλαδή οι Αμερικανοί μπήκαν στο Αφγανιστάν για να τσακίσουν το όπιο, το μηχανισμό παραγωγής ηρωίνης. Οι εκτάσεις που καλλιεργούνται έχουν δεκαπλασιαστεί και η παραγωγή ηρωίνης έχει εκατονταπλασιαστεί από τότε που μπήκαν μέσα. Επίσης οι ΗΠΑ θέλουν να βομβαρδίζουν τις φυτείες κόκας στην Κολομβία και είναι αυτοί που διακινούν την κοκαΐνη σ’ όλο τον κόσμο. Μιλάμε για μια τεράστια μπίζνα που γίνεται από τα καρτέλ των ναρκωτικών σε συνεργασία με τις διάφορες υπηρεσίες.

Οι χρήστες είναι θύματα;

Οι χρήστες είναι άξιοι της τύχης τους. Κάθε άνθρωπος που είναι εξαρτημένος απ’ οτιδήποτε. Υπάρχει σωματική εξάρτηση αν είσαι πρεζόνι, αλλά και ψυχολογική αν καπνίζεις φούντα. Οι χασικλήδες δεν είναι τοξικομανείς. Έχουν ψυχολογική εξάρτηση, αφού το χασίς και η φούντα δεν προκαλούν τοξικότητα. Δεν προκαλείται σύνδρομο στέρησης. Δεν αρρωσταίνεις. Είσαι ψυχολογικά εξαρτημένος. Αλλά ψυχολογικά εξαρτημένος είσαι και από την τηλεόραση, από την ομάδα σου, από την γκόμενα σου, από την εκκλησία.

Δεν πρέπει να κατηγορούμε τους χρήστες;

Τα παιδιά που πέφτουν στα ναρκωτικά είναι η πιο ευαίσθητη περιοχή της κοινωνίας, οι πιο ευαίσθητοι που δεν αντέχουν αυτή τη μαλακία, αυτό το σίχαμα, το ανοσιούργημα, την άθλια κοινωνία. Αυτοί που το αντέχουν γίνονται όργανα του συστήματος. Οι άλλοι που δεν μπορούν ή θα αυτοκτονήσουν ή θα αποσυρθούν ή θα πέσουν στα ναρκωτικά ή θα τρελαθούν. Οι εξαρτημένοι είναι οι πιο ευαίσθητοι και γι’ αυτό θέλει τεράστια δύναμη…

Να ξεφύγουν;

Χρειάζεται τεράστια δύναμη να ξαναγυρίσεις σε μια απεξάρτηση, να μην εξαρτάσαι από ουσίες και κανένα πούστη.

Να μην ενσωματωθείς κιόλας…

Και να μην ενσωματωθείς. Δηλαδή αν πρόκειται να είσαι τσάτσος, εξωφυλαρούχας και χαφιές του κάθε κερατά, χίλιες φορές να είσαι πρεζόνι.

Ποιος είναι ο ρόλος των Μέσων. Δε λέω ενημέρωσης…

Ο τρόπος που ασκείται η εξουσία, κορυφώνεται στα ΜΜΕ. Δηλαδή το αποκορύφωμα της άσκησης της εξουσίας και της διαμόρφωσης της κοινής γνώμης. Είναι ο πιο ασφαλής τρόπος να χαλιναγωγήσεις την κοινή γνώμη.

Είναι το ρόπαλο…

Είναι το ρόπαλο της εξουσίας. Το καρότο και το μαστίγιο. Κάποτε οι δημοσιογράφοι επιτελούσαν λειτούργημα. Ήταν οι αρχάγγελοι της αποκάλυψης. Αποκάλυπταν πράγματα. Αυτό είναι Δημοσιογραφία. Τώρα είναι οι αρχιδιάβολοι της συγκάλυψης και της συνενοχής, της συνέργειας στο έγκλημα που επιτελείται. Γι’ αυτό υπάρχουν μαύρες σακούλες, κότερα, βίλες, πέντε μπάτσοι να τους φυλάνε.

Ισχύει λοιπόν το «αλήτες, ρουφιάνοι, δημοσιογράφοι»

Ο λαός είναι σοφός!

Αναφερθήκαμε στο ΚΚΕ και το ΛΑΟΣ. Η γνώμη σας για τις άλλες πολιτικές δυνάμεις (ΝΔ, ΠΑΣΟΚ) ποια είναι;

Νομίζω ότι ο πρόεδρος του ΣΕΒ ήταν σωστός. Να κάνουν μια κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ-ΝΔ, γιατί αυτά τα δυο μεγάλα κόμματα μπορούν να κάνουν τις μεγάλες μεταρρυθμίσεις που έχει ανάγκη ο τόπος, είπε ο εκπρόσωπος των βιομηχάνων. Εξάλλου οι πολιτικές τους δεν διαφέρουν πολύ. Τα είπε ο άνθρωπος. Τι να προσθέσω εγώ…

Στα Εξάρχεια πάτε;

Πάω 2-3 φορές την εβδομάδα εδώ και 45 χρόνια, όπως πάνε και χιλιάδες άνθρωποι κάθε μέρα. Αυτές οι παπαριές για άβατο δεν ισχύουν. Αυτό είναι για κάτι γελοίους που αν περάσουν από κει «σηκώνονται και τα πεζοδρόμια». Αλλά ούτε από αλλού περνάνε…

Τι αντιπροσωπεύουν;

Τα Εξάρχεια είναι από τις πιο ιστορικές περιοχές του πυρήνα της Αθήνας με μεγάλη ιστορία, παράδοση, αγώνες, εξεγέρσεις. Έπρεπε λοιπόν να πέσει εκεί μπατσαρία και πρέζα και τα κατάφεραν να ρίξουν και μπατσαρία και πρέζα. Μάλιστα το έκαναν οι ίδιοι. Να ρίξουν και τα δυο.

Τους ενοχλούν τα Εξάρχεια;

Πάρα πολύ και πολλούς προοδευτικούς ενοχλούν. Υπάρχουν και πολλοί αριστερόφρονες που δεν αντέχουν να υπάρχουν ακραίες μέθοδοι και διεργασίες στα Εξάρχεια. Υπάρχουν σκληροπυρηνικές ομάδες αναρχικών, αντιεξουσιαστών που επίσης έχουν μια αντιδημοκρατική συμπεριφορά, δεν ανέχονται το διαφορετικό. Μπορεί να δέχονται τους ξένους, τους μετανάστες, αλλά μια άλλη αριστερού τοποθέτηση δεν την δέχονται. Έχουν έναν άλλου τύπο Σταλινισμό. Λειτουργούν με άλλου τύπου φασισμό. Είναι ιδιοκτήτες της μόνης αλήθειας. Όποιος το έχει αυτό είναι πάσχων άνθρωπος. Είτε είναι αναρχικός, είτε συνασπισμένος.

Αλήθεια υπάρχουν διανοούμενοι στην εποχή μας;
Υπάρχουν πάρα πολλοί αλλά ιδιωτεύουν με την έννοια του αγγλοσαξονικού idiot, δηλαδή ηλιθιεύουν.

Είναι υποτελείς;

Είναι υποτελείς στη δική τους ποίηση και στα δικά τους οράματα της λογοτεχνίας ή της τέχνης. Είναι στον κόσμο τους. Γι’ αυτό δεν εμφανίζονται. Κάποτε ξέρεις σε τέτοιες καταστάσεις, όπως στα Ιουλιανά το 1965 σε κοινωνικές αναταραχές ήταν πρώτοι. Τώρα τελευταία δεν έχουν μιλήσει.

Γιατί συμβαίνει αυτό;

Γιατί έχουμε περάσει σε περίοδο ευτελισμού όλοι. Και τα κινήματα και οι ομάδες κι ο καθένας μας. Έχουμε μια συνειδησιακή και ιδεολογική αποτελμάτωση. Έχω ακούσει πολλά παιδιά να λένε «γιατί δεν μιλάνε; Που είναι οι ποιητές; Οι καλλιτέχνες, οι ζωγράφοι». Κάποτε έβγαινε ο Χατζιδάκις που ήταν δεξιός, ο Κουν, ο Τσαρούχης, και λέγανε κάποια πράγματα. Ο σπουδαίος Μανόλης Αναγνωστάκης, ο υπέροχος. Που είναι οι Αναγνωστάκηδες και οι Χατζηδάκιδες και οι Σαββόπουλοι του σήμερα;

Κάτι φοβούνται;

Μπορεί να υπάρχουν, να είναι εν ζωή, αλλά δεν έχουν λόγο, δεν έχουν μιλιά, δεν έχουν στάση.

Δεν μπορούμε να περιμένουμε κάτι απ’ αυτούς

Εγώ θέλω να περιμένουμε. Κάποια στιγμή, κάποιοι θα βγουν να πούμε πέντε πράγματα, ότι «ρε πούστη μου δεν πάει άλλο πια».

Ο Θάνος Μικρούτσικος είπε κάποια πράγματα, αλλά τον κοιτάγανε λες και ήταν εξωγήινος…

Έχουν πει. Και ο Σαββόπουλος και ο Μικρούτσικος, κάτι ψιλά, αλλά λίγα και λίγοι…

Μήπως οι διανοούμενοι φοβούνται την απαξίωση;

Δε νομίζω να φοβούνται, απλώς είναι αμήχανοι. Ζουν όπως κι όλοι εμείς μια περίοδο ευτελισμού και υποτίμησης του εαυτού μας, της αξιοπρέπειας μας, της σκέψης μας. Είμαστε σε περίοδο υποτίμησης, εκπτώσεων.

Αυτό που ζούμε είναι Δημοκρατία ή κάτι άλλο;

Κοίταξε, μπορώ να σου πω 50 δημοκρατίες που δεν μοιάζει καμία με την άλλη. Είναι ένας τύπος Δημοκρατίας, τώρα τι σκατά Δημοκρατία είναι με το 38% να κάνει κυβέρνηση αυτοδύναμη. Για να κάνεις αυτοδύναμη κυβέρνηση στη Δημοκρατία χρειάζεται 50+1%, εμείς κάνουμε με 38%. Σε λίγο θα την πάμε 26%, 18%. Στην Αμερική η Δημοκρατία είναι άλλη. Βγαίνει πρόεδρος ο δεύτερος, όπως έγινε στην περίπτωση Μπους, που έπρεπε να βγει ο Γκορ.

Ζούμε σε μια κατ’ επίφαση Δημοκρατία;

Συζητιέται τι τύπου Δημοκρατία είναι. Η Δημοκρατία για να λειτουργήσει θα έπρεπε να είναι άμεση Δημοκρατία. Δηλαδή ο κόσμος να έχει συμμετοχή και λόγο στα πράγματα, άμεσα και όχι εμμέσως δι’ αντιπροσώπων. Γιατί όπου υπάρχει αντιπροσώπευση αλλάζει το σύστημα.

Χωρίς βουλευτές, κοινοβούλιο;

Η Εκκλησία του Δήμου είναι μια καλή ιδέα, αλλά ούτε Δήμου έχουμε, ούτε εκκλησία, στ’ αλήθεια… είναι θέατρα. Κακοστημένα.

Μπορεί να αναβιώσει ένας «Μάης του 68»;

Έχουμε συνέχεια Μάηδες του 68. Κάθε λίγο και λιγάκι. Πρόπερσι στη Γαλλία αλλά και τώρα «Μάη του 68» έχουμε κι όχι μόνο στην Αθήνα. Σ’ όλες τις πόλεις της Ελλάδας, με την πιτσιρικαρία μπροστά. Και πλατεία Τιέν Αν Μεν έχουμε, Άνοιξη της Πράγας, όλο τέτοια. Πότε θα γίνει πάλι κάτι μεγάλο και θα καταλήξει σε μια διακυβέρνηση ανθρώπινη, δεν ξέρω. Γιατί πολλές εξεγέρσεις, επαναστάσεις πέτυχαν και κατέληξαν σε άθλιες εξουσίες.

Πέτυχαν κάποιες;

Ναι. Η Γαλλική Επανάσταση και κατέληξε εκεί που κατέληξε. Κρέμασε τους επαναστάτες. Η Ελληνική Επανάσταση του 1821 δεν ήταν μόνο εθνικοαπελευθερωτική. Ήταν και κοινωνική κατά των τσιφλικάδων. Τι έγινε μετά; Ο Κολοκοτρώνης στο Παλαμίδι, στο Ναύπλιο φυλακή. Τον Μακρυγιάννη τον δικάσανε και βγήκανε μπροστά οι προεστοί, οι συνεργάτες των Τούρκων. Μετά τη γερμανική κατοχή επικράτησε καθεστώς από Χίτες και ταγματασφαλίστες και οι πραγματικοί αγωνιστές πήγαν σε ξερονήσια. Μετά τη σοβιετική επανάσταση του 1917, των Μπολσεβίκων, εγκαθιδρύθηκε ένα σταλινικό τέρας. Επί δεκαετίες, πολλές επαναστάσεις έχασαν το δρόμο

Που οφείλεται;

Δεν ξέρω. Μπορεί να υπάρχει και βλάβη στον ανθρώπινο εγκέφαλο. Μπορεί να χρειάζεται να το εξετάσουν και οι ψυχίατροι…

Μήπως φταίει ότι παίρνουν την εξουσία και αλλάζουν;

Σε οποιαδήποτε περίπτωση ο άνθρωπος που ασκεί κάποιου τύπου εξουσία, αλλάζει, γίνεται διαφορετικός.

Αν και ξεκινά με αγνά κίνητρα…

Θέλει ψυχανάλυση αυτό το πράγμα. Είναι ανωμαλία. Ίσως είναι εγγενής αδυναμία της ανθρώπινης φύσης που δεν έχουμε ξεφύγει ακόμη από τη ζωώδη κατάσταση. Δεν είμαστε ακόμα εντελώς άνθρωποι. Είμαστε σε διαδικασία εξανθρωπισμού».

Ποια είναι γνώμη σας για το Μακεδονικό;

Είναι μια ιστορία που μας ταλαιπωρεί 100 χρόνια. Δεν είναι και λίγα. Είναι από τους βαλκανικούς πολέμους. Λοιπόν αυτό το Μακεδονικό έπρεπε να έχει τελειώσει. Και η τελευταία ιστορικά ευκαιρία ήταν της Λισαβόνας το 1992-93 για να καταλήξουμε σε σύνθετη ονομασία όπως Βόρεια Μακεδονία, Νέα Μακεδονία. Με επιθετικό προσδιορισμό.

Γιατί εκνευριζόμαστε με το θέμα του ονόματος;

Πάντα οι λαοί έχουν ψυχώσεις και ιδεοληψίες ότι είμαστε η πιο καθαρή φυλή, είμαστε καλύτεροι, είμαστε λίγο Γ’ Ράιχ. Ότι είμαστε οι εκλεκτοί και οι άλλοι δευτεράτζες και σκουπίδια. Το θέμα της Μακεδονίας είναι τεράστια ιστορία. Είναι 50% ελληνική, 25% της βρωμοσκοπιανίας, ένα 22% της βρωμοβουλγαρίας και υπάρχει ένα 3% της βρωμοαλβανίας. Η Μακεδονία είναι μια γεωγραφική και ιστορική έννοια που αν την κοιτάξεις από ιστορική σκοπιά έχει άλλα χαρακτηριστικά κι αν το κοιτάξεις από γεωγραφική έχει άλλα. Νομίζω ότι θα έπρεπε να το είχαμε κλείσει αυτό το θέμα. Αν δεν θέλαμε να μας παίρνουν τα ονόματα, να διαλύσουμε την Ελλάδα και να κάνουμε μια ομοσπονδία ελληνικών κρατών όπως η Γερμανία. Να έχουμε Δημοκρατία της Μακεδονίας με πρωτεύουσα τη Θεσσαλονίκη, τη Δημοκρατία των νησιών με πρωτεύουσα την Ερμούπολη. Να κάνουμε εννιά δημοκρατίας και να έχουμε εννιά ομάδες στο ΟΥΕΦΑ και εννιά τραγούδια στη Γιουροβίζιον. Γιατί τώρα με την Μακεδονία, όταν τους λέγαμε «Είσαστε Μακεδόνες από το 1912 και μια μέρα θα σας ελευθερώσουμε, αυτοί έλεγαν είμαστε Σλάβοι. Εμείς λέγαμε όχι δεν Είσαστε Σλάβοι. Είσαστε Μακεδόνες». Εμείς τους το λέγαμε αυτό με τον δικό μας αλυτρωτισμό. Ε, κάποια στιγμή το έπιασαν το κόλπο και είπαν είμαστε Μακεδόνες και τώρα που θέλουνε να είναι τους λέμε δεν είσαστε. Δηλαδή με την Ήπειρο λέμε είναι Βορειοηπειρώτες. Αν διαλυθεί η Αλβανία και γίνει Δημοκρατία της Ηπείρου τι θα λέμε; Η Ήπειρος είναι ελληνική; Αφού εμείς τους λέμε τώρα ότι είναι Βορειοηπειρώτες.

Είμαστε υποκριτές σ’ αυτό το θέμα;

Δε θέλω να το χαρακτηρίσω αλλά είναι ένα πράγμα που θα έπρεπε να λύσουμε εδώ και πολλά χρόνια και να έχουμε άλλου τύπου συνεργασία και με τους Τούρκους και τους Σλαβομακεδόνες και τους Αλβανούς. Υπάρχει ένα συνονθύλευμα βαλκανικό που έχει μπέρδεμα. Υπάρχουν μειονότητες και εθνικές εξαρτήσεις, διεισδύσεις εθνοτήτων, φυλών. Ποια καθαρότητα; Το πιο ωραίο θα ήταν μια βαλκανική ομοσπονδία όπως το οραματιζόταν ο Ρήγας Φεραίος, αλλά ούτε οι άλλοι το γουστάρουν. Δεν το αφήνουν, υποδαυλίζοντας τις εθνικής και θρησκευτικές αντιθέσεις και ούτε εμείς έχουμε το μυαλό να το επιδιώξουμε.

Τι έχετε να πείτε για τη παιδεία;

Δεν υπάρχει παιδεία. Υπάρχει εκπαίδευση. Ένα σύστημα εκπαίδευσης μαϊμούδων, στελεχών επιχειρήσεων, ευπειθείς και ευθυγραμμισμένοι με τις ανάγκες του κεφαλαίου και του συστήματος.

Παράγουν στρατιωτάκια…

Βέβαια. Παράγουν συντηρητές και συνεχιστές αυτού του γελοίου ανοσιουργήματος. Δεν θέλουμε να υπάρχει παιδεία γι’ αυτό και της δίνουμε τα τρία μας από το ΑΕΠ, κυριολεκτικά τα τρία μας όταν άλλες χώρες δίνουν 10 και 12. Μπορεί να είναι και συμβολικό το νούμερο.

Θα έπρεπε να είναι ελεύθερη η πρόσβαση στα πανεπιστήμια;

Βέβαια, με την επιλογή να γίνεται στην πορεία. Εγώ μπήκα όπως μπήκα και δεν κατάφερα να τελειώσω το πανεπιστήμιο. Είμαι ακόμη τελειόφοιτος. Ας μπουν και όσοι μπορέσουν να τελειώσουν. Όσοι δεν μπορέσουν να φύγουν. Να κάνουν άλλα πράγματα. Γλώσσες, Μουσικές, Υδραυλικά, Καλλιέργειες…

Δεν έχουν λοιπόν νόημα οι εξετάσεις;

Όχι βέβαια. Εδώ δεν είναι εξετάσεις σύνθεσης σκέψης. Είναι αποστήθισης και παπαγαλίας. Μαθαίνεις τους τύπους που σου διδάσκει αυτό το ανοσιούργημα για να γίνεις υπηρέτης του. Παιδεία είναι αυτό; Εδώ έχουν καταργήσει τα αρχαία ελληνικά. Εγώ δεν είμαι αρχαιολάτρης, ούτε εθνικιστής, αλλά έχουν καταργήσει τις βασικές αξίες της ελληνικότητας και η παιδεία μας είναι στα σκουπίδια, στα αζήτητα.

Η μουσική τι ρόλο παίζει στη ζωή σας;

Το ρόλο που παίζει το νερό κι ο αέρας.

Είστε είκοσι χρόνια στο ραδιόφωνο…

Είμαι 22 χρόνια στο ραδιόφωνο και 54 στη μουσική χωρίς να παίζω κάποιο μουσικό όργανο. Δεν ήμουν ποτέ μουσικός. Δεν είχα την πειθαρχία, αυτοπειθαρχία να τελειώσω ένα όργανο. Είμαι αυτοδίδακτος μουσικόπληκτος. Μου αρέσει πολύ η μουσική. Δεν μπορώ να ζήσω χωρίς μουσική. Θα προτιμούσα να είμαι τυφλός παρά κουφός.

Σας αρέσουν όλα τα είδη μουσικής;

Κυρίως μου αρέσει ο Θάνος Πετρέλης, ο Τσαλίκης, η Σούλα Τσούλα και άλλοι μεγάλοι καλλιτέχνες. Η μουσική είναι μεγάλη ιστορία, όπως είναι το θέατρο, ο κινηματογράφος. Η τέχνη είναι κορυφαία στιγμή της ανθρώπινης φύσης.

Ίσως είναι η κορυφαία…

Μακράν για μένα διότι με τη μουσική γεννιέται ο άνθρωπος. Με το κλάμα, το γέλιο, με το τραγούδι, μ’ αυτό μεγαλώνει.

Σ’ αυτή την περίοδο ποιο τραγούδι ταιριάζει;
Α, πάρα πολλά. Υπάρχουν και ολοκληρωμένα έργα που είναι οδηγός για τη ζωή μας κι αυτά που συμβαίνουν τα περιγράφουν, τα ερμηνεύουν και δίνουν όλες τις πτυχές της ζωής μας. Δηλαδή το «Άξιον Εστί» των Ελύτη-Θεοδωράκη, το «Wall» των Pink Floyd, οι «Αχαρνείς» του Αριστοφάνη στη διασκευή του Σαββόπουλου, έργα που είναι όλη η ζωή μας…

Τα αίτια της εξέγερσης είναι το «δεν πάει άλλο». Υπάρχει αδιέξοδο, δεν αντέχει άλλο ο κόσμος.

Η (κομμουνιστική) Αριστερά έχει εμμονή με τη δημόσια τάξη και ασφάλεια από την εποχή του Μπρέζνιεφ και του Στάλιν. Όσοι διαφωνούσαν πήγαιναν στα ψυχιατρεία, στα γκουλάγκ –τους εκτελούσαν.

Είμαστε μπουρδέλο χωρίς πουτάνες με ταλέντο, γιατί από ατάλαντες είναι γεμάτος ο τόπος.

Εγώ δεν είμαι αρχαιολάτρης, ούτε εθνικιστής, αλλά έχουν καταργήσει τις βασικές αξίες της ελληνικότητας και η παιδεία μας είναι στα σκουπίδια, στα αζήτητα.

Είμαστε αναλώσιμοι. Αυτός ο μηχανισμός παραγωγής υπερκέρδους δεν μπορεί να ζήσει αν δεν καταστρέψει το περιβάλλον.

Χρειάζεται τεράστια δύναμη να ξαναγυρίσεις σε μια απεξάρτηση, να μην εξαρτάσαι από ουσίες και κανένα πούστη.

Είμαι αυτοδίδακτος μουσικόπληκτος. Μου αρέσει πολύ η μουσική. Δεν μπορώ να ζήσω χωρίς μουσική. Θα προτιμούσα να είμαι τυφλός παρά κουφός.

Η Ελληνική Επανάσταση του 1821 δεν ήταν μόνο εθνικοαπελευθερωτική. Ήταν και κοινωνική κατά των τσιφλικάδων.

Το πιο ωραίο θα ήταν μια βαλκανική ομοσπονδία όπως το οραματιζόταν ο Ρήγας Φεραίος, αλλά ούτε οι άλλοι το γουστάρουν.

Advertisements